تلاش باستان شناسان برای کشف مقبره اسکندر مقدونی

به گزارش سیناپرس، کالیپو لیمنوس پاپاکوستا (Calliope Limneos-Papakosta) باستان شناس مشهور یونانی طی سال های گذشته در تلاش برای شناسایی مقبره اسکندر مقدونی بود. در تمام این سال ها، او و تیمش با تلاشی خستگی ناپذیر در باغ های اسکندریه، مصر، شهری که به نام فاتح بزرگ نامگذاری شده، حفاری های مختلفی انجام داده اند.
آن ها در کاوش های جدید خود به سنگ بستر اسکندریه رسیده اند و اولین جاده های ساخته شده در شهر و همچنین پایه یک ساختمان عمومی عظیم به طول بیش از دویست فوت را پیدا کرده اند که هنوز به طور کامل  حفاری نشده است.
سوابق تاریخی نشان می دهد که پس از مرگ اسکندر مقدونی در بابل، جسد اسکندر مقدونی به خواست خود وی در مصر،  در معبد زئوس آمون در واحه سیوا، مومیایی و به خاک سپرده شد. به همین دلیل است که باستان شناسان در طول سال های گذشته به طور خاص در مصر و اسکندریه در جستجوی مقبره او بوده اند.
پس از سال ها حفاری و کشف آثار تاریخی باستانی بدون هیچ نشانه ای از مقبره اسکندر، باستان شناس یونانی آماده شده بودند تا در سال ۲۰۱۸ کار را ترک کند.
به گزارش سیناپرس، با این حال، در آخرین روزهای حفاری ناگهان یک دست مرمر سفید کشف شده و امیدهای محققان را زنده کرد. پاپاکوستا در تلویزیون یونان در ماه مه ۲۰۱۸ اعلام کرد: به مدت چهارده سال، ما بدون نتیجه جستجو کردیم. خیلی خسته بودم و یک روز گفتم دیگر بس است، من ادامه نمی دهم.  درست یک ساعت قبل از پایان ماموریت و اعلام شکست ما، پس از اینکه حفاری را متوقف کردیم، خاک از یک طرف عقب نشست و دستی ظاهر شد… 
اسکندر درخواست کرده بود که از او به عنوان پسر زئوس آمون یاد شود و مایل نبود که در کنار پدرش فیلیپ در Aegae دفن شود.
به گفته مورخان اولیه، هنگامی که اسکندر در سال ۳۲۳ قبل از میلاد به طور ناگهانی در بابل درگذشت، جسد او را مانند فرعون مومیایی کرده و در تابوت طلا قرار دادند تا به سیوا برده شود. متاسفانه آرزوی او برآورده نشد. ارابه تشییع جنازه با جسد اسکندر در سوریه توسط یکی از ژنرال های او به نام بطلمیوس اول سوتر ربوده شد.
در اواخر سال ۳۲۲ یا اوایل سال ۳۲۱ قبل از میلاد، بطلمیوس جسد را به مصر منتقل کرد و در ممفیس، که مرکز حکومت اسکندر در مصر بود، دفن کرد. زمانی که بطلمیوس جسد فاتح بزرگ را در اختیار داشت، ژنرال های او، پردیکا و اومنس، زره، دیادم و عصای سلطنتی اسکندر را در اختیار داشتند.
به گزارش سیناپرس، در اواخر قرن چهارم یا اوایل قرن سوم پیش از میلاد، جسد اسکندر از مقبره ممفیس به اسکندریه برای دفن مجدد توسط بطلمیوس فیلادلفوس منتقل شد.
بعدها، جانشین او، بطلمیوس فیلوپاتور، جسد اسکندر را در مقبره عمومی اسکندریه گذاشت. در سال ۲۷۴ قبل از میلاد، اسکندر در اسکندریه دفن شده بود و مقبره او به کانون فرقه بطلمیوسی الکساندروس کبیر تبدیل شد. کشفیات جدید  این نظریه را تایید می کند که اسکندر مقدونی واقعاً در اسکندریه دفن شده است. یافته های کشف شده در آخرین روز کاوش توسط پاپاکوستا و تیم او یک مجسمه هلنیستی اولیه است که دارای نشانه های اسکندر مقدونی است.
پاپاکوستا در آن زمان گفت این موهبت بزرگی است که این مجسمه، که بسیاری از باستان‌ شناسان سال‌ ها به دنبال آن بودند، توسط یک تیم یونانی پیدا شد. مجسمه مرمری یونانی که به عنوان نمادی از خود اسکندر مقدونی شناخته شده است، اکنون در موزه ملی اسکندریه به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۱۵، مؤسسه یونانی برای تحقیقات فرهنگ اسکندریه، به مدیریت پاپاکوستا، یک ساختمان عمومی بزرگ از دوره بطلمیوسی را کشف کرد. این کشف شامل یک تونل حکاکی شده در عمق ده متری بود.
پاپاکوستا به خبرگزاری مقدونیه آتن گفت: این یک کشف مهم است زیرا این مکان متعلق به محله سلطنتی بطلمیه است و ما اطلاعاتی درباره این ساختمان‌ها از دوران باستان داریم.
دو سال بعد، یک اکتشاف بزرگتر این نظریه را فراهم کرد که مقبره اسکندر مقدونی در همین نزدیکی است، زیرا باستان شناس محله سلطنتی باستانی اسکندریه را در نزدیکی چهارراه شهر باستانی کشف کرد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: greekreporter
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا