ایجاد ۱۲۵ رشته جدید در مقطع کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی

دکتر اصغر کشتکار در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان شرقی با بیان این مطلب افزود: وجه تمایز آموزش‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی ‌این است که دانشجویانی که در این دانشگاه‌ تحصیل می‌کنند، ماهر بوده و نیاز به آموزش بدو خدمت ندارند و از همان لحظه ورود به محیط کار، توانایی انجام کار را دارند.

دکتر کشتکار در ادامه اظهار داشت: مهارت به معنی توانایی انجام کار به بهترین وجه و در کوتاه ترین زمان ممکن است و اگر به این موضوع توجه کنیم افراد ماهری را برای بازار کار تربیت‌ می‌کنیم.

وی با بیان این ‌که یکی از راه‌های مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال مهارت آموزی است، افزود: امروزه اشتغال از جمله مشکلات اصلی کشور می‌باشد که در صورت توجه به امر مهارت آموزی، شاهد حل معضلات مرتبط با اشتغال خواهیم بود.

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان این‌ که براساس برنامه ششم توسعه ، باید سهم آموزش های مهارتی ۳۳ درصد از آموزش عالی می شد، افزود: مهارت، سطوح مختلفی داشته و ارگان‌های متفاوتی متولی مهارت آموزی در کشور هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به هنرستان‌ها، وزارت بهداشت، دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کرد.

وی با اشاره به ایجاد ۱۲۵ رشته جدید در مقطع کاردانی و کارشناسی افزود: این رشته‌ها در دنیا بی نظیر بوده و مرتبط با نیاز جامعه است.

دکتر کشتکار تصریح داد: سال قبل ۵۲ درصد از افرادی که مجاز به انتخاب رشته بودند انتخاب رشته نکردند و باید راه‌حلی برای مقابله با آن داشته باشیم که یکی از این راه‌حل‌ها پیش بینی و نیاز آفرینی شغل‌های آینده باتوجه به تکنولوژی آینده است که خوشبختانه در دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامه‌هایی در این راستا در حال انجام است‌.

وی خاطرنشان کرد: نظر به اهمیت جایگاه و نقش صنعت فناوری اطلاعات و رایانه و کاربرد این صنعت در اکثریت حوزه های شغلی و ضرورت توجه جدی به مشاغل نوظهور و اشتغال زا ، ۴۱ عنوان برنامه درسی جدید در سطح تکنسینی و کارشناس فنی این‌حوزه شغلی تصویب شده است.

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: در قانون ۸ سطح برای صلاحیت حرفه ای دیده شده است که از کارگر ساده، کارگر نیمه ماهر و کارگر ماهر شروع می شود و تا سطح دکترای حرفه ای ادامه پیدا می کند، از این ۸ سطح، ۳ سطح زیر دیپلم می باشد که سازمان های مختلفی که در زیر دیپلم فعالیت می کنند متولی آن هستند ولی ۵ سطح بالای آن مربوط به آموزش عالی است و زیرنظام مهارتی آموزش عالی یعنی دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای متولی آن هستند و بقیه دانشگاهها هم در این زمینه کار می کنند.

دکتر کشتکار در خاتمه گفت: یک تقسیم بندی ملی برای این فعالیت ها پیش بینی شده است و امیدواریم برای کمک به توسعه کشور، هر بخش کار خود را مطابق تقسیم بندی مربوطه انجام بدهد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا