تولید ثروت و ایجاد اشتغال با اتکا به توانمندی نخبگان ایرانی

سید غلامرضا حسینی، رئیس جهاددانشگاهی واحد ایلام در گفتگو با سیناپرس گفت: مقام معظم رهبری طی سال های اخیر تاکید فراوانی روی بحث تولید و اشتغال دارند. امسال نیز به منظور افزایش بازدهی و بهره وری و ارتقاء سطح کیفی محصولات دانش بنیان از سوی ایشان سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" نامگذاری شده است از اینرو ضرورت دارد همه مسوولان کشور در این راستا، هم افزایی داشته باشند. اگر ما بخواهیم به موضوع تولید و اشتغال توجه کنیم باید میزان شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم تا مباحثی که مد نظر رهبری است، اجرا شود. قطعا ما باید برای موضوع تولید به خصوص زنجیره های آن یک نگاه علمی داشته باشیم. مراکز تحقیق و توسعه مان نیز باید گسترش پیدا کنند. همچنین باید به دنبال این باشیم که تولیدمان منطبق بر نیاز بازار باشد. از سوی دیگر باید به توسعه بازار و محصول و فضای مجازی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت رویکرد جدید جهاددانشگاهی در ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان اظهارداشت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی توانسته است یک شبکه گسترده و خیلی بزرگ آموزش، پژوهش و فناوری در کشور ایجاد کند.

اکنون این نهاد دارای سه رسانه است که از طریق آنها می تواند فرهنگ سازی کند. همچنین این مجموعه دسترسی خیلی خوبی به اساتید معتبر داخلی و خارجی دارد. اکنون این مجموعه کارهای خوبی نیز در زمینه توسعه مهارت های اشتغال محور با آموزش های تخصصی و مهارتی انجام داده است.

به گفته وی، جهاددانشگاهی سال هاست در زمینه اشتغال اقدامات خوبی انجام داده و طرحی با عنوان مشاغل خانگی ایجاد کرده است که علاوه بر بحث های منتورینگ و آموزش های مهارتی، در تحقق شعار سال و موضوع نوآوری نیز اثربخشی دارد.

وی اشاره کرد: جهاددانشگاهی طی 40 سال اخیر با دست خالی اما با کارآمدترین شیوه ها توانسته است کارهای خیلی بزرگی در کشور انجام دهد. همچنین همت بالا و بی پایان و تلاش همه جانبه و احیای مدیریت جهاد، رویکرد این نهاد را دستخوش تغییر و تحولاتی کرده است. جهاددانشگاهی طی 4 دهه گذشته توانسته است با گذر از مرزهای دانش و دستیابی به تکنولوژی و دانش روز، خدمات زیادی انجام دهد.

وی عنوان کرد: در رویکرد جدید جهاددانشگاهی قرار است شرکت های دانش بنیان توسعه پیدا کنند و همچنین از ظرفیت نخبگان استفاده شود. تبعا جهاددانشگاهی واحد ایلام نیز برای تحقق این مهم برنامه ها و راهبردهای اساسی در دستور کار خود قرار داده است. ما نیز تمام سعی و تلاش خودمان را بکار می بریم که از ظرفیت ها، پتانسیل ها و استعدادهای برتر و فارغ التحصیلان خوب دانشگاهی برای توسعه تولید و اشتغال مبتنی بر دانش استفاده کنیم و چالش ها و مشکلات این استان را از طریق نخبگان و شرکت های دانش بنیان این استان از میان برداریم.

ترویج کاشت گیاهان دارویی و تغییر الگوی کاشت

حسینی به سیناپرس گفت: اکنون ما برای ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری استان ایلام به دنبال این هستیم تا این ظرفیت ها و پتانسیل ها را به ثروت و ارزش آفرینی تبدیل کنیم. در حال حاضر کارهای خوبی نیز در این زمینه انجام داده ایم و یک اکوسیستم نوآوری گیاهان دارویی در استان راه اندازی کرده ایم.

وی به اهمیت راه اندازی این اکوسیستم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 90 درصد از گونه های گیاهی دارویی جهان در ایران موجود است و اکنون کشور فضای مستعدی برای تولید گیاهان دارویی دارد. در این بین استان ایلام به دلیل ظرفیت های منحصر به فرد، شرایط اقلیمی خاص، نیروی های فارغ التحصیل دانشگاهی، بازارهای داخلی و خارجی، مزیت ویژه ای نسبت به سایر استان های ایران دارد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد ایلام تصریح کرد: در حال حاضر استان ایلام 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. ما می توانیم از طریق مرز بین المللی مهران و بازارچه مرزی چیلات شهرستان دهلران و همچنین از طریق عراق به مدیترانه و جهان متصل شویم و از این ظرفیت خدادادی استان برای تولید ثروت و توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم. اکنون در این راستا، یک مجتمع تحقیقاتی و فناوری گیاهان دارویی گرمسیری در استان دهلران راه اندازی کرده ایم.

این شهرستان در جنوب استان ایلام قرار گرفته است و بیش از 100 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد. در حال حاضر 90 درصد از سامانه آب گرمسیری این مجتمع راه اندازی شده است. این سامانه و آب سد کرخه بیش از 66 هزار هکتار از اراضی این استان را تحت پوشش قرار می دهد.

وی تاکید کرد: اکنون سرانه زمین کشاورزی در کشور حدود 2 هزار مترمربع است. در استان دهلران این سرانه حدود یک و نیم هکتار (6 تا 7 برابر بیشتر از سرانه زمین کشاورزی کشور) است بنابراین اگر برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم، می توانیم از این فرصت بکر استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی گرمسیری حدود 35 هزار هکتار است. ما با احداث این مجتمع به دنبال ترویج کاشت گیاهان دارویی و تغییر الگوی کاشت هستیم. برخی از گیاهان مانند هندوانه، سیب زمینی و گوجه فرنگی آب زیادی مصرف می کنند اما گیاهان دارویی مقاوم به شرایط گرمسیری هستند و همچنین به لحاظ اقتصادی نیز ارزش افزوده زیادی به همراه دارند.

فرآوری میوه بنه به روش علمی

حسینی به سیناپرس گفت: همچنین ما به دنبال فرآوری گیاهان دارویی و تولید نشاء گیاه دارویی و بهینه سازی کشت گیاهان دارویی هستیم. اکنون یک مبحث بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد، موضوع آب است به همین دلیل سعی داریم همزمان با انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی، روش های نوین آبیاری را نیز دنبال کنیم.

وی یادآورشد: اکنون گونه های مختلف گیاهی را در منطقه کشت داده ایم و به  نمونه های با ارزش اقتصادی خیلی بالا دست پیدا کرده ایم. در حال حاضر گیاهانی مانند چای ترش، کامیلنا، کینوآ، سیاه دانه، حنا و آلوورا، نسبت به کم آبی مقاوم هستند و ارزش اقتصادی زیادی به همراه دارند. تولید این گیاهان باعث ایجاد اقتصاد پایدار برای منطقه می شود و از لحاظ امنیتی نیز اثر گذار است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد ایلام خاطرنشان کرد: طبق برآوردها اگر در هر ده هکتار 4 نفر در زمینه گیاهان دارویی مشغول به کار شوند، با احتساب 100 هزار هکتار زمین کشاورزی فرصت اشتغال زایی زیادی برای جوانان ایجاد شود.

وی اظهارداشت: همچنین اکنون استان ایلام دارای 520 هزار هکتار جنگل بنه است. در حال حاضر روغن بنه خواص دارویی بسیار زیادی برای درمان بیماری ها به خصوص بیماری های قلبی دارد. اکنون میوه های این درخت به صورت غیر علمی توسط مردم برداشت می شود. متاسفانه برداشت بی رویه و غیر علمی میوه بنه باعث تخریب درختان این ناحیه شده است از اینرو به دلیل اینکه امسال سال نوآوری و دانش بنیان نام گذاری شده است، طرحی پایلوت به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه داده ایم تا بحث فرآوری میوه بنه به صورت علمی انجام شود. همچنین بتوانیم از پوست این درخت نیز روغن بنه تولید کنیم.

وی در پایان گفت: اکنون کارهای کارشناسی شده این طرح انجام شده است. همچنین برای اجرای این طرح نیز با چند شرکت دانش بنیان هم صحبت کرده ایم. این شرکت ها می توانند در توسعه اقتصادی و اشتغال زایی جوانان نقش بسیار موثری ایفا کنند.

گفتگو: بیتااکبری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا