کاهش نیاز به تزریق انسولین در بیماران دیابتی

به گزارش سیناپرس، تحقیقات دانشگاه موناش می تواند به بازسازی انسولین در سلول های بنیادی پانکراس منجر شود. انسولین هورمونی است که توسط سلول های بتا در لوزالمعده ساخته می شود که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.

به طور کلی، بدن افراد مبتلا به دیابت به طور طبیعی انسولین کافی تولید نکرده یا بدن آنها آنطور که باید از این هورمون استفاده نمی کند. گفتنی است که سلول های بتا در بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به هیچ وجه قادر به تولید انسولین نیستند.

کیت الحسنی (Keith Al-Hasani) محقق دانشگاه موناش و یکی از پژوهشگران این مطالعه می گوید: شکل های مختلفی از دیابت وجود دارد و این بیماری نیاز به توجه بی وقفه دارد. دیابت نوع ۱ معمولاً برای اولین بار زمانی که بیماران کودک هستند خود را نشان می دهد که به گفته دکتر الحسنی اغلب به معنای پنج تزریق انسولین در روز است، زیرا جوانان با بیماری سازگار می شوند. بیماران بزرگسال می توانند تا ۱۰۰ تزریق در ماه برای مدیریت بیماری داشته باشند.

در این پژوهش ها پس از مرگ یک نوجوان ۱۳ ساله مبتلا به دیابت نوع ۱، محققان سلول های اهدایی پانکراس او را مورد مطالعه قرار دادند و از ترکیبی برای تحریک تولید انسولین استفاده کردند. ایشانت خورانا (Ishant Khurana) یکی از محققان این مطالعه گفت: ما در حال برنامه ‌ریزی مجدد برای تولید انسولین در سلول ‌هایی هستیم که عموماً انسولین تولید نمی ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، در حالی که محققان سلول‌ های بنیادی را مورد مطالعه قرار دادند، اما سلول ‌ها را تغییر ژنتیکی ندادند. پژوهشگران اذعان کردند که هنوز راه درازی تا استفاده از این روش درمانی بالقوه در انسان وجود دارد.

محققان در مرحله بعد می خواهند نمونه های بیشتری از سلول های پانکراس را از طیف وسیع تری از افراد جمع آوری کرده و قبل از شروع آزمایش های بالینی انسانی، آزمایش های حیوانی را انجام دهند.

دکتر خورانا گفت:هدف نهایی این تحقیق از بین بردن نیاز به تزریق روزانه و پیوند پانکراس بود. این بیماری بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را که وابسته به انسولین هستند، تحت تاثیر قرار می دهد.
نیل کوهن (Neale Cohen) مدیر تحقیقات بالینی دیابت در مؤسسه قلب و دیابت بیکر گفت: روش هایی برای یافتن راه‌ هایی درجهت جایگزینی سلول‌ های بتا وجود دارد که همگی بسیار مهم هستند و این امکان به معنای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، دکتر کوهن در انتها گفت: تحقیقات چندین دهه نشان داده است که به نظر می رسد برنامه ریزی مجدد سلول ها برای تبدیل شدن به سلول های تولید کننده انسولین بسیار دشوار است. او افزود: بنابراین اگر بتوان این افراد را از این بیماری مزمن دشوار نجات داد، می توان به مشکلات زیادی در آینده غلبه کرد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصیNature Signal Transduction and Targeted Therapy منتشر شده است.