انقلاب مد با برچسب های تاثیرات آب و هوا

به گزارش سیناپرس، نمونه هایی مانند آنچه در بالا ذکر شد تعیین رتبه پایداری واقعی لباس ها را دشوار می کند و برندهای تولید کننده لباس باید به دنبال چاره ای برای حل این موضوع باشند.

در این راستا فرانسه به عنوان یکی از پیشگامان صنعت مد و لباس اعلام کرد که تا سال آینده، هر لباسی که در فرانسه فروخته می ‌شود، به برچسبی نیاز دارد که تأثیرات دقیق آب و هوایی آن را نشان دهد. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۶ چنین نگاه تیزبینانه ای در بقیه کشورهای اتحادیه اروپا نیز اجرا ‌شود.

این امر بدان معنی است که اطلاعات درج شده حاوی جزییات تولید لباس ها از جمله محل تهیه مواد اولیه، نوع و تکنیک رنگ آمیزی، مسافت طی شده و اینکه آیا کارخانه تولیدی با انرژی خورشیدی کار می کند یا زغال سنگ را به معرض نمایش می گذارد. 

در حال حاضر آژانس انتقال محیط زیست فرانسه (Ademe) در حال آزمایش ۱۱ پیشنهاد برای نحوه جمع ‌آوری و مقایسه داده ‌ها و نوع ساختار برچسب حاصل برای مصرف‌ کنندگان است. در این راستا اروان اوترت (Erwan Autret) یکی از هماهنگ ‌کنندگان در آژانس محیط زیست فرانسه گفت: پیام قانون واضح است و درج این اطلاعات اجباری خواهد شد، بنابراین برندها باید آماده شوند تا محصولات خود را قابل ردیابی کرده و جمع‌ آوری خودکار داده‌ها را سازماندهی کنند.

به گفته کارشناسان، پس از این اقدام نیاز به تغییر در صنعت مد ضروری است. بررسی آمارها بسیار دشوار است، اما سازمان ملل می‌ گوید صنعت مد و لباس مسئول انتشار ۱۰ درصد کربن در جهان و همچنین بخش قابل توجهی از مصرف آب و ضایعات است. به گفته فعالان محیط زیست، این برچسب های جدید می توانند بخش کلیدی راه حل این معضل باشند و برندها باید اطلاعات دقیقی در مورد نحوه تولید لباس هایشان ارائه بدهند.

ویکتور سوتو (Victoire Sotto) یکی از فعالان صنعت مد گفت: این موضوع برندها را مجبور می‌ کند برای جمع‌ آوری داده‌ ها و ایجاد روابط طولانی‌ مدت با تأمین ‌کنندگان مواد اولیه خود شفاف ‌تر و آگاه ‌تر باشند. او می افزاید: در حال حاضر این موضوع به نظر بی نهایت پیچیده است، اما ما شاهد اعمال آن در سایر صنایع دیگر مانند لوازم پزشکی بوده ایم.

آریان بیگوت (Ariane Bigot) معاون مد پریمیر ویژن در این باره گفت: کلید پایداری استفاده از پارچه مناسب برای لباس مناسب است. این امر بدان معناست که پارچه های مصنوعی و روغنی همچنان جایگاه خود را خواهند داشت. او افزود: یک پارچه مصنوعی قوی با طول عمر بسیار طولانی ممکن است برای برخی مصارف مانند لباس هایی که نیاز به شستشوی کمی دارند، مناسب باشد.

به گزارش سیناپرس، آژانس محیط زیست فرانسه قرار است نتایج مرحله آزمایشی خود را تا بهار آینده قبل از ارائه نتایج به قانونگذاران جمع آوری کند. گفتنی است در حالی که بسیاری از افراد از این برچسب ها استقبال می کنند، فعالان می گویند این موضوع تنها بخشی از حرکت به سمت کاهش آلاینده های صنعت مد است.

کارشناسان معتقدند که تمرکز باید بر تنظیم قوانین واضح در طراحی محصولات باشد تا بدترین محصولات را از بازار ممنوع کرده، نابودی کالاهای برگشتی و فروخته نشده را ممنوع و محدودیت‌های تولید را تعیین کند.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
منبع: phys.org
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا