تقویت سلول‌ های عضلانی انسان به کمک سرم خون خرس

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان ژاپنی کشف جالبی کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه می‌توان سرم گرفته شده از خون خرس سیاه را در سلول های عضلانی انسان تزریق کرد.

انسان‌ها  در عرض چند هفته پس از عدم تحرک شروع به از دست دادن توده عضلانی می کنند، در صورتی که خرس‌ها در خواب زمستانی می‌توانند تا هفت ماه بدون خوردن یا آشامیدن و بدون تأثیر بر سلامتی خود بی حرکت بمانند. آنها این کار را پس از خوردن غذا در تابستان و پاییز انجام می دهند؛ تا ذخایر چربی ایجاد کنند و سپس زمستان را بدون انجام کار خاصی تحمل می کنند و در عین حال در مقابل بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان مقاومت می کنند.

دانشمندان این پدیده را به امید کشف درمان‌های جدید برای چاقی و آتروفی عضلانی مورد مطالعه قرار داده‌اند. این می تواند زمانی که صحبت از سفرهای طولانی مدت به فضا می شود، با سطوح بالای تشعشعات که طیف وسیعی از خطرات را برای سلامتی انسان به همراه دارد، بسیار مهم باشد. این مطالعه جدید بر روی ماهیچه های اسکلتی متمرکز شده است که مستعد تحلیل رفتن ناشی از بی حرکتی هستند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه هیروشیما و دانشگاه هوکایدو، سلول‌های ماهیچه‌ای اسکلتی انسان را گرفتند و سرم گرفته‌شده از خون خرس سیاه در خواب زمستانی را به آنها تزریق کردند که منجر به رشد قابل توجه پروتئین پس از 24 ساعت شد.  نکته مهم، سرم جمع‌آوری‌شده در طول فصل تابستان فعال خرس‌ها این اثرات مشابه را ایجاد نکرد. خرس‌ها می‌توانند با توجه به توده عضلانی خود در برابر پدیده «استفاده از آن یا از دست دادن» مقاومت کنند، که دانشمندان آن را به سرکوب پروتئینی به نام MuRF1 نسبت می‌دهند که خرد کردن ماهیچه‌های استفاده نشده را فعال می‌کند.

مراحل بعدی آنها شامل شناسایی هورمون ها و مسیرهایی است که این پروتئین کلیدی را سرکوب می کنند. میتسونوری میازاکی، نویسنده اول این مطالعه، گفت: «ما نشان داده‌ایم که فاکتوری موجود در سرم خرس در خواب زمستانی ممکن است متابولیسم پروتئین را در سلول‌های ماهیچه‌ای اسکلتی انسان تنظیم کند و به حفظ توده عضلانی کمک کند. با این حال، شناسایی این  فاکتور هنوز به دست نیامده است». انجام این کار می تواند فرصت های هیجان انگیزی را در مورد محافظت از انسان در طول سفرهای فضایی یا جلوگیری از هدر رفتن عضلات در افرادی که به دلیل پیری یا بیماری بی حرکت هستند، ایجاد کند.

با شناسایی این عامل در سرم خرس در خواب زمستانی و روشن کردن مکانیسم ناشناخته عضلاتی که حتی بدون استفاده ضعیف نمی شوند، می توان استراتژی های توانبخشی موثری را در انسان ایجاد کرد.

منبع: NEW ATLAS