راهی برای درمان چشم هایی که پیر شده اند

به گزارش سیناپرس به نقل از washingtonpost، پیرچشمی عارضه ای است که معمولا در افراد در سنین مختلف بروز می کند؛ در عده ای در دهه 40 سالگی، برخی در دهه 50 سالگی و برخی نیز بعد از 60 سالگی دچار این عارضه می شوند. 

عدسی چشم درست پشت عنبیه رنگی چشم قرار گرفته است. در جوانان این عدسی نرم و انعطاف پذیر است و می تواند با تمرکز چشم روی اشیاء دور و نزدیک به خوبی تغییر شکل دهد. اما در افرادی که پا به سن گذاشته اند این عدسی های داخلی چشم قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. 
این تغییر به مرور زمان رخ می دهد و روند آن از زمان جوانی آغاز می شود. اما افراد معمولا زمانی متوجه آن می شوند که وارد میانسالی شده اند. این بدان معناست که ما زندگی را با عدسی چشمی انعطاف پذیر شروع می کنیم و افراد می توانند تغییرات تمرکزی چشم را بعد از سفت شدن عضلات عدسی کنترل کنند. 
به گزارش سیناپرس، سن و سال شروع پیرچشمی در افراد مختلف بسته به فعالیت هایی که انجام می دهند، متفاوت است. به عنوان مثال، افرادی که زیاد از چشم هایشان کار می کشند سریع تر از دیگر افراد ممکن است دچار پیرچشمی شوند. 

کار کردن یا مطالعه در فضایی با نور بیشتر می تواند به کاهش شدت پیرچشمی کمک کند. با این کار تور بیشتری به شبکیه می رسد. به گزارش سیناپرس، نور بیشتر باعث جمع شدن مردمک می شود که اختلال محدودکنندگی دید چشم ها را کاهش می دهد و افراد راحت تر می توانند روی اشیاء نزدیک تمرکز کنند.

موارد دیگر هم در کاهش شدت این عارضه کمک کننده هستند. به عنوان مثال، کنتراست بالا بین متن و صفحه در مقایسه با صفحات زرد یا نور یک فضا به دید بهتر کمک می کند. خستگی عامل مهمی در تشدید پیرچشمی است. به گزارش سیناپرس، معمولا برای افرادی که با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند، تمرکز در اوایل صبح یا زمانی که بیمار هستند، دشوارتر است. 

عینک های پیرچشمی

در این میان، استفاده از عینک های پیرچشمی ابتدایی ترین گزینه درمانی برای این افراد به شمار می رود که قیمت ارزانی دارند و در داروخانه ها در دسترس اند. به گزارش سیناپرس، همچنین افرادی که هر دو دید آنها دچار مشکل شده، باید از عینک های دوکانونی استفاده کنند که قسمت پایینی برای مطالعه و مشاهده اشیاء نزدیک و قسمت بالا برای دید دور تعبیه شده است. 

درمان تک بینی

گزینه دیگر برای درمان این عارضه، رویکرد تک بینی است و این به معنای اصلاح یک چشم برای دید دور که معمولا چشم غالب است و اصلاح چشم دیگر برای خواندن متون در فاصله نزدیک. ممکن است کمی طول بکشد تا فرد به آن عادت کند زیرا چشم ها و مغز به مرور زمان با دادن یک کار مجزا به هر چشم سازگار می شوند. تقریبا 90 درصد افرادی که تحت این روش درمانی قرار گرفتند، عملکرد بسیار خوبی داشته اند. 

قطره های چشمی جایگزین

محققان استفاده از قطره های چشمی را جایگزینی برای استفاده از عینک های مطالعه یا لنزهای اصلاحی می دانند که تحت برند Vuity و با کسب تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2021 وارد بازار شد. به گزارش سیناپرس، این قطره ها حاوی پیلوکارپین است که باعث جمع شدن مردمک ها شده و پرتوهای نور خارجی را برای ورود به چشم محدود می کند و باید روزی یک بار استفاده شوند. 

تحقیقات نشان داده است که این قطره ها دید نزدیک را در بیماران بدون تأثیر روی دید دور آنها به مدت 6 ساعت اصلاح می کند. در این میان، برخی بیماران سردرد را جزء عوارض جانبی این قطره ها اعلام کرده اند. به گزارش سیناپرس، نتایج به دست آمده نشان می دهد 30 درصد از افرادی که روزانه به مدت یک ماه از این قطره ها استفاده کردند، قادر بودند سه خط از حروف نمودار ارزیابی دید نزدیک را بخوانند. 

این بدان معناست که 70 درصد از افراد هیچ بهبودی در دید خود نداشته اند و کم تر از سه خط را با دید نزدیک خوانده اند. به نظر می رسد این قطره ها بیشتر برای افرادی مناسب تر است که در مراحل اولیه ابتلا به پیرچشمی قرار دارند و نیازی به کمک های اصلاحی برای دید بهتر خود نیستند.
به گزارش سیناپرس، اما محققان کار خود را به این قطره محدود نکردند و مشغول تولید قطره دیگری هستند که قرار است عدسی چشم را نرم و انعطاف پذیر کند. آنها همچنین روش های جراحی شامل عمل لیزیک، عمل لازک (اصلاح عیوب انکساری) و پیوند عدسی را نیز برای درمان پیرچشمی پیشنهاد می دهند. 

گزارش:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا