میراث فرهنگی، حقیقت فرهنگی یک ملت است

در نشست معرفی و بررسی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، ضمن تاکید بر این مهم که "سامانه نان" یکی از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد نظام ملی نوآوری مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی، دولتی و پژوهشگران، شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد خواهد بود؛ افزود: وزارت علوم این آمادگی را دارد که مرکز نوآوری و رشد تخصصی میراث فرهنگی را با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ایجاد نماید و پس از طی مراحل تعریف شده، پارک علم و فناوری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با راهبری وزارت علوم و وزارت میراث فرهنگی راه اندازی شود.

دکتر خیرالدین با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی که حقیقت فرهنگی یک ملت را نشان می‌دهد و رکن اساسی آن به‌شمار می‌رود از یک سو و اهمیت شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان در ماندگاری سازه‌های مادی و معنوی فرهنگ ایران اسلامی از سوی دیگر، گفت: به نظر می‌رسد تعداد شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان در این وزارتخانه اندک است و این آمادگی در وزارت علوم وجود دارد تا ارتباط بین این وزارتخانه و شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان افزایش یابد که به طور حتم استفاده از دانش شرکت‌های ذکر شده در تحقق ماموریت‌ها و اهداف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

دکتر خیرالدین، اضافه کرد: نظام ایده‌ها و نیازها (نان) با هدف تقویت بیشتر با جوامع علمی و دانشگاهی تشکیل شده است و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به‌عنوان نهاد علمی در خدمت بخش‌های مختلف جامعه از جمله وزارتخانه‌ها عمل خواهند کرد.

همچنین در این نشست، دکتر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این وزارتخانه دنبال می‌کنیم تقویت ارتباط با وزارت علوم است و خوشبختانه امروز شاهد راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) هستیم.

شالبافیان افزود: این وزارتخانه ماموریت‌ها و اهداف بسیار مهمی دارد که استفاده از موضوعات مرتبط با حوزه دانش‌بنیان می‌تواند نتایج قابل قبولی داشته باشد.

معاون گردشگری کشور با بیان این که ارتباط پویایی بین گردشگری و نوآوری وجود دارد، اضافه کرد: حیات گردشگری وابسته به نوآوری و خلاقیت است از همین رو نیازمند تقویت همکاری‌ها با معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم هستیم. در حال حاضر با حجم انبوهی از ایده‌ها و نظرات در حوزه گردشگری روبه‌رو هستیم که محلی برای ثبت این ایده‌ها وجود نداشت و خوشبختانه نظام ایده‌ها و نیازها می‌تواند به ثبت این ایده‌ها کمک‌ کند.

دکتر امیری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست با معرفی و تشریح فعالیت‌های این پژوهشگاه و بخش‌های مختلف آن و پژوهشکده‌های گوناگون بر آمادگی همکاری پژوهشگاه با نظام اید‌ها و نیازها تاکید کرد. او همچنین از معاون فناوری و نوآوری و مدیران کل این معاونت دعوت کرد تا با حضور در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ضمن آشنایی بیشتر با ظرفیت‌ها و فعالیت‌های پژوهشگاه از نزدیک فرصت‌های همکاری دوجانبه را بررسی کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا