چرا نور ستارگان در تصاویر جیمز وب، هشت شاخه است؟

به گزارش سیناپرس، احتمالا شما نیز طی روزهای گذشته با تصاویر تلسکوپ جیمز وب برخورد داشته و شگفت زده شده اید. در این میان افراد نکته سنج دریافتند که تمامی ستاره های موجود در این تصاویر دارای بازتاب نور هشت شاخه ای هستند.

در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت که این سنبله ها واقعی نبوده و نتیجه نحوه تعامل نور با سیستم نوری تلسکوپ هستند. از نظر علمی نها توسط فرآیند انکسار نور ایجاد می شوند، اثری که در هر تلسکوپ زمانی که نور با یک لبه برخورد می کند رخ می دهد. ممکن است شما خوشه های ناشی از انکسار را در تصاویر تولید شده توسط تلسکوپ های دیگر نیز دیده باشید.

به گزارش سیناپرس، سنبله های منکسر شده معمولاً در تلسکوپ هایی تولید می شوند که از یک آینه ثانویه در جلوی آینه اصلی خود استفاده می کنند. در واقع این پشتیبانی های ثانویه هستند که شاخه های نوری را ایجاد می کنند.

تلسکوپ جیمز وب هم دارای یک آینه ثانویه است که در جلوی آینه اصلی آن نصب شده است. در این تلسکوپ همچنین سه تکیه گاه وجود دارد، یکی عمودی و دو تکیه گاه با زاویه ۱۵۰ درجه نسبت به آینه عمودی و هر دو لبه هر تکیه گاه یک سنبله انکسار نور در زوایای قائم به لبه ایجاد می کنند.

به گزارش سیناپرس، با کمال تعجب، نور های تولید شده توسط بخش پشتیبانی های ثانویه جیمز وب برجسته ترین شاخه ها نیستند. این لبه ‌های بخش‌ های آینه شش ضلعی محسوب می شوند که چشمگیرترین انکسارها را ایجاد می‌ کنند، شش عدد در فواصل ۶۰ درجه چیده شده‌اند.

حال ممکن با در نظر داشتن این که بخش‌های آینه شش ضلعی که شش زائده ایجاد کرده و آینه ثانویه شش میخ دیگر را پشتیبانی می ‌کند، ممکن است انتظار داشته باشید که در مجموع دوازده شاخه نور در این ستارگان ببینید. اما طراحی هوشمندانه جیمز وب به نوعی است که چهار بخش از تکیه گاه ثانویه روی چهار بخش آینه همپوشانی داشته و در نتیجه پنهان می شوند.

به گزارش سیناپرس، اگر با دقت به یک سنبله انکسار معمولی نگاه کنید، خواهید دید که مانند یک خط چین به نظر می رسد. این امر ناشی از تداخل امواج نوری منکسر  شده با تشکیل سنبله است که یکدیگر را تقویت و خنثی می کنند. در حقیقت دلیل هشت شاخه بودن نور ستارگان صبت شده توسط جیمز وب، همین حقیقت ساده علم فیزیک است.