بروز بیماری قلبی با نقص در کروموزوم مردانه

به گزارش سیناپرس ، یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا، نشان داد، مردانی که مبتلا به بیماری از بین رفتن موزاییکی کروموزوم Y یا به اختصار mLOY هستند، در معرض نارسایی قلبی ناشی از پیشرفت فیبروز در قلب خواهند بود. mLOY بیماری ای است که در آن، سلول هایی که کروموزوم جنسی مردانه را از دست داده اند، در خون افزایش می یابند.

علاوه بر این، محققان در آزمایش ‌هایی روی موش‌ ها، دریافتند که وجود mLOY باعث تولید بیش از حد مواد محرک فیبروز می شود که به پیشرفت فیبروز قلبی می انجامد، مکانیزمی که مستقیماً با پیش آگهی نارسایی قلبی مرتبط است.

انسان ها دارای کروموزوم های جنسی X و Y هستند که ترکیب XY مربوط به جنس مذکر و XX مربوط به مونث است. با این حال، با افزایش سن، مردان کروموزوم Y خود را عمدتاً در سلول های خونی از دست می دهند. این وضعیت، از بین رفتن موزاییکی کروموزوم Y در خون (mLOY) نامیده می شود.

محققان دریافته اند که mLOY با بالا رفتن سن و استفاده از تنباکو افزایش می یابد. مردان مبتلا به mLOY نسبت به سایر مردان عمر کوتاه ‌تری دارند و تصور می ‌شود بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر، تومورهای جامد مانند سرطان پروستات و روده بزرگ و حملات قلبی و همچنین سکته مغزی هستند.

تیم تحقیقاتی، داده ‌های شرکت‌ کنندگان در بیوبانک بریتانیا را برای تعیین رابطه آماری بین mLOY و نارسایی قلبی مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که افزایش یک درصدی در میزان mLOY منجر به افزایش 1.0054 برابری مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی می شود.

علاوه بر این، درصورتی که درصد سلول های فاقد کروموزوم Y در مردان بیشتر از 40 درصد باشد، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی 1.31 برابر و میزان بیماری فشار خون بالا 3.48 برابر بالاتر است. به گزارش سیناپرس ،با این حال، از آنجایی که این موضوع نمی تواند رابطه مستقیم mLOY و بیماری قلبی عروقی را اثبات کند، تیم تحقیقاتی آزمایش هایی را روی موش ها انجام داد تا ارتباط علی بین این دو را تأیید کند.

نتایج آزمایشی که طی آن موش‌ ها دچار نارسایی قلبی شدند، نشان داد، موش ‌هایی که در آن ‌ها تنها سلول ‌های خونی، کروموزوم Y را از دست داده بودند (گروه موش ‌های mLOY) نارسایی قلبی بدتری نسبت به موش ‌هایی که با سلول ‌های بنیادی خون ‌ساز پیوند شده بودند و کروموزوم Y از آن ‌ها حذف نشد (گروه موش ‌های شاهد)، تجربه کردند. این نتیجه رابطه علی بین mLOY و نارسایی قلبی را ثابت کرد.

نتایج آزمایش دیگری بر روی موش ها نشان داد که در میان ماکروفاژهای قلبی، یعنی همان سلول ‌های ایمنی که به عنوان گلبول‌ های سفید طبقه ‌بندی می ‌شوند، آن هایی که فاقد کروموزوم Y بودند، نسبت به ماکروفاژهای معمولی، مواد بیشتری تولید کردند که بر فیبروبلاست ‌ها تأثیر گذاشته و آنها را فعال می‌ کنند.به گزارش سیناپرس ، این نتایج نشان می دهد که ماکروفاژهای قلبی فاقد کروموزوم Y باعث افزایش فیبروز می شوند.

این تیم همچنین بررسی کردند که فعال شدن فیبروبلاست توسط ماکروفاژهای mLOY چگونه بر پیشرفت بیماری نارسایی قلبی تأثیر می گذارد. محققان، مکانیزمی را کشف کردند که نشان می دهد ماکروفاژهای mLOY در تولید بیش از حد TGFβ1، یک مولکول موثر کلیدی در فرآیند فیبروز و فعال شدن فیبروبلاست ‌ها، نقش دارند. این یافته نشان می دهد که mLOY تاثیر قابل توجهی بر تشدید نارسایی قلبی دارد.

محققان اظهار داشته اند: فیبروز بافتی به طور قابل توجهی با نارسایی شدید قلبی، فیبروز ریوی و نارسایی کلیه که از علل اصلی مرگ و میر در سالمندان هستند، مرتبط است.

به گفته آن ها، در این مطالعه متوجه شدیم که mLOY نه تنها در قلب، بلکه در سایر اندام‌ ها از جمله ریه‌ ها و کلیه ‌ها نیز فیبروز را تقویت می ‌کند. درک وضعیت mLOY در بیماران می ‌تواند امکان تشخیص گروه ‌های پرخطر برای بیماری‌ های خاص را فراهم کند و به تصمیمات درمانی بهتر در آینده کمک کند.

به گزارش سیناپرس ،یافته های پژوهشی فوق در مجله آمریکایی پیشرو در علم، Science منتشر شده اند.