جذب آلودگی های نفتی با پودر لاستیک

زهرا ضمیرایی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گیلان با اشاره به اینکه بر طبق اطلاعات و آمار به دست آمده، میزان تولید انواع لاستیک در کشور بین ۲۰۵-۱۸۰ هزار تن برآورد می شود که از این مقدار لاستیک تولیدی پس از فرسوده شدن فقط حدود %۲۰ مورد بازیافت قرار گرفته و حدود %۸۰ به پسماند تبدیل می شود، گفت: نفت از جمله مواد گرانبهایی است که نفش اساسی در تامین انرژی داشته و همچنین ماده اولیه ارزشمند در صنایع مختلف محسوب می شود. هرگونه نشت و استفاده نادرست از آن باعث از دست رفتن انرژی، هدررفت هزینه های هنگفت و مشکلات محیط زیستی می شود.

وی افزود: زمانی که نفت در دریا نشت می کند و بر روی سطح آب پخش می شود، تحـت فرآیندهای مختلف فیزیکی، شـیمیایی و بیولوژیکی قرار می گیرد و به شدت تغییر می یابد.

ضمیرایی با بیان اینکه پس از ورود نفت به دریا امکان بروز 8 پدیده شامل تبخیر، انحلال، امولسیون سازی، پراکندگی طبیعی و اکسیداسیون نوری، ته نشینی و تجزیه زیستی و تشـکیل گلوله هـای قیـری شـکل وجود دارد، خاطرنشان کرد: آلودگی های نفتی تــاثیر مهمی روی حیات گیاهان و حیوانات دریایی، سـواحل، جزایر مرجانی، سـلامت انسان و صـنعت توریسـم دارد. بنابراین بازیابی مواد نفتی یا جلوگیری از نشت آنها و همچنین حذف آنها از آبهای آلوده شده به نفت، اهمیت به سزایی دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گفت: روش های مختلفی برای حذف و بازیابی نفت وجود دارد، از جمله این روش ها می توان به روش های فیزیکی، مکانیکی، بیولوژیکی و فوتوشیمیایی، فیلتراسیون و روش پرکاربرد جذبی اشاره کرد. انتخاب یک جاذب مناسب باید از لحاظ اقتصادی، قابلیت دسترسی آسان، قیمت ارزان و عدم وجود مواد خطرناک بررسی شود.

وی تصریح کرد: از طرفی، مشکلات رهاسازی پسماندهای لاستیک در محیط زیست اعم از بیماری ها، منظره بد آنها در طبیعت و آتش سوزی های مهیب ناشی از انباشتگی آنها و آلودگی های محیط زیستی، ضرورت مدیریت لاستیک های فرسوده را بیش از پیش روشن می کند. بـا توجـه بـه اهمیـت بازیافـت پسماندهای لاسـتیک و رفع مشـکلات محیط زیسـتی ناشی از انباشـت لاسـتیک هـای فرسـوده در کنار خواص منحصر به فرد، آنها را به گزینه ای مناسب براي جذب آلودگی های نفتی با ویژگی های ارزان قیمت و قابل دسترس تبدیل می کند.

ضمیرایی با اشاره به تحقیقی که در بررسی عملکرد پودر لاستیک مستعمل در حذف آلودگی های نفتی از سطح آب انجام داده، ادامه داد: پودر لاستیک توانست بیش از وزن خود نفت خام را جذب کند (ظرفیت جذب)g/g 707/1  که نتیجه ای مطلوب برای پودر لاستیک به عنوان جاذب محسوب می شود. همچنین این آزمایشات  روی نمونه های آب دریای خزر نیز انجام شد که نشان می دهد این جاذب قابلیت استفاده در حوادث نفتی در دریاها را نیز دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: از آنجایی که در ایران سالانه مقدار زیادی از پسماندهای لاستیک بدون استفاده به محیط زیست دفع می شود، تولید جاذب از این ماده ارزان قیمت می تواند از جنبه محیط زیستی و اقتصادی سودمند باشد واین مهم به همت پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی می تواند ممکن شود.

گفتگو: رقیه قدیمی