فعالیت های فیزیکی و ذهنی بر تفکرتان تاثیر می گذارد

به گزارش سیناپرس، مطالعات نشان داده اند که فعالیت فیزیکی و ذهنی به حفظ مهارت های فکری کمک می کند و زوال عقل را به تاخیر می اندازد. یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که این فواید در مردان و زنان متفاوت هستند. 

این مطالعه به تأثیر فعالیت ‌های جسمی و ذهنی، مانند کتاب خواندن، رفتن به کلاس، یا بازی، بر ذخیره شناختی در حوزه‌ های سرعت تفکر و حافظه پرداخت. ذخیره شناختی بافری، زمانی اتفاق می ‌افتد که افراد مهارت ‌های تفکر قوی دارند، حتی زمانی که مغزشان نشانه ‌هایی از تغییرات اساسی مرتبط با اختلال شناختی و زوال عقل را نشان می ‌دهد.

محققان گفته اند، ما دریافتیم که فعالیت بدنی بیشتر با ذخیره بیشتر سرعت تفکر در زنان مرتبط است، اما در مردان این گونه نیست. همچنین شرکت در فعالیت های ذهنی بیشتر، با ذخیره بیشتر سرعت تفکر هم برای مردان و هم زنان همراه است.

در این مطالعه 758 نفر با میانگین سنی 76 سال شرکت داشتند. برخی از آن ها هیچ مشکل فکری یا حافظه ای نداشتند، برخی از اختلالات شناختی خفیف رنج می بردند و برخی زوال عقل داشتند. از شرکت ‌کنندگان اسکن مغزی گرفته شد و هرکدام تست ‌های سرعت تفکر و حافظه انجام دادند. به گزارش سیناپرس، برای محاسبه ذخیره شناختی، نمرات تست های تفکر افراد، با تغییرات مغزی مرتبط با زوال عقل، مقایسه شد. 

همچنین از افراد در مورد فعالیت بدنی معمول هفتگی آن ها سؤال شد. برای فعالیت ذهنی نیز، از آن ها پرسیده شد که آیا در 13 ماه گذشته در سه نوع فعالیت از جمله خواندن مجلات، روزنامه یا کتاب، رفتن به کلاس های مختلف، و یا بازی، شرکت کرده اند یا خیر.

محققان بیان کرده اند: هر فعالیت ذهنی اضافی که افراد در آن شرکت می ‌کنند با 13 سال تاخیر در پیر شدن سرعت پردازش مهارت ‌های تفکرشان مطابقت دارد.

محققان افزوده اند: بر اساس اندازه اثر مشاهده شده در این مطالعه، دو برابر شدن میزان فعالیت بدنی معادل 2.75 سال تاخیر در پیری سرعت پردازش مهارت‌ های فکری زنان است. به گزارش سیناپرس،  محققان همچنین بررسی کردند که آیا رابطه بین فعالیت ‌های فیزیکی و ذهنی و ذخیره شناختی تحت تأثیر ژنی به نام APOE e4 که قوی ‌ترین خطر آلزایمر را به همراه دارد، قرار دارد یا خیر. آن ها دریافتند که در زنان، داشتن این ژن اثرات رابطه مفید بین فعالیت ‌های فیزیکی و ذهنی و ذخیره شناختی را کاهش می ‌دهد.

تیم تحقیقاتی اظهار داشته است، از آنجایی که ما درمان های موثر بسیار کمی برای بیماری آلزایمر در اختیار داریم، پیشگیری بسیار مهم است. دانستن این که افراد می ‌توانند با برداشتن گام ‌های ساده اعم از رفتن به کلاس ‌های مرکز اجتماعی، شرکت در یک نوع بازی شبیه لوتو با دوستان خود یا گذراندن زمان بیشتری برای پیاده ‌روی یا باغبانی، به طور بالقوه ذخیره شناختی خود را بهبود بخشند، بسیار ارزشمند است.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی مورد اشاره در  Neurology، مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا