بازسازی زندگی یک مرد ۴۸ هزار ساله

به گزارش سیناپرس، دانشمندان آثاری از مردی را یافتند که ۴۸ هزار سال پیش در غار توتیبولاک (Tuttybulak) واقع در کوه بورالدای (Boraldai) در منطقه بایدبک (Baidibek) در منطقه ترکستان زندگی می کرده است.

در حال حاضر دانشمندان در حال کاوش در غار توتیبولاک همراه با تیمی از دانشگاه توبینگن هستند. در این تیم پژوهشی، نمایندگانی از اسپانیا، ایالات متحده، یونان، رومانی و قزاقستان حضور دارند. به گفته باستان شناسان، برخی آثار تاریخی و بقایای خاکستر نیز در این محل پیدا شده است. بر اساس آزمایش خاکستر ثابت شد که مردمانی در ۴۸ هزار سال پیش در اینجا زندگی می کرده اند. به گفته باستان شناسان، حفاری همچنان ادامه دارد و دانشمندان در تلاش برای یافتن بقایای بیشتری هستند.

در نتیجه حفاری ها، دانشمندان اشیاء مختلفی مانند دندان خرس و انسان، یک ابزار خراشنده و تراش دهنده و یک سنگ اصلی را در غار پیدا کردند. در این میان، بقایای خاکستری وجود دارد که هزاران سال در زمین مانده است.

این تیم پژوهشی چهار ابزار سنگی نیز پیدا کرد که هر یک از آنها از مواد خام جداگانه ای ساخته شده است. کوارتز ماده ای است که در رودخانه توتیبولاک یافت می شود ولی چنین ماده خامی در نزدیکی این غار وجود ندارد. ابی نادن (Abay Naden) یکی از باستان شناسان این تیم تحقیقاتی در این باره گفت: ابزارهای سنگی از کوارتز ساخته شده اند. در قسمتی از این غار صفحات کوچکی نقش بسته و نوعی سکو در سمت دیگر آن وجود دارد.

به گفته محققان، توتیبولاک اولین غار در قزاقستان است که چنین آثاری در آن یافت شده است. دانشمندان برای حدود یک سال آثار پیدا شده را مطالعه خواهند کرد تا سن و دوره خاص آنها را تعیین کنند.

به گزارش سیناپرس، آثار یافت شده، در آزمایشگاه بررسی خواهند شد و این مطالعات حدود یک سال طول می کشد، زیرا باید مشخص شود که متعلق به کدام دوره هستند.

جالب است بدانید که این بخش از مطالعات نه توسط باستان شناسان، بلکه توسط دیرینه انسان شناسان انجام می شود چراکه پژوهشگران در تلاشند تا دریابند که آیا این مردم، انسان های خردمند بوده اند یا به خانواده نئاندرتال ها تعلق دارند.

منبع: akipress