نقش تعصب در انتخاب بهترین بازیکن سال فیفا

به گزارش سیناپرس، یک تحلیل جدید که روی داده‌های حاصل از رای‌گیری افراد برای جایزه بهترین بازیکن مرد جهان از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) انجام شده است، نشان می‌دهد که شباهت فرهنگی بین رای‌دهندگان و بازیکنان، باعث تعصب به خرج دادن و سوگیری نتیجه رای ها می شود.

پیشتر برخی مطالعات نشان داده بودند که جوایز مانند اسکار و جایزه ارزشمندترین بازیکن انجمن ملی بسکتبال، تحت تأثیر تعصبات درون گروهی قرار دارند. به عنوان مثال، یک رأی دهنده ممکن است بیشتر به فردی از همان کشور، مذهب یا جنسیت رأی دهد. با این حال، محققان، کمتر به تأثیر شباهت فرهنگی یا به عبارتی، مجموعه ای از ارزش های فرهنگی مشترک در رأی گیری های مربوط به جوایز یک صنعت توجه کرده اند.

به گزارش سیناپرس، برای روشن کردن بیشتر این موضوع، محققانی از دانشگاه سیمون فریزر کانادا، سوگیری رای دادن در جایزه سالانه بهترین بازیکن مرد فوتبال جهان فیفا را تجزیه و تحلیل کردند. این رای گیری ها با انتقادهایی به دلیل رای دادن غیرمنصفانه و مغرضانه مواجه شده بود.  دریافت کننده جایزه فوق با رای کاپیتان ها و مربیان تیم های ملی و همچنین یک رسانه از هر یک از حدود 200 کشور جهان تعیین می شود.

محققان داده های رای گیری را از سال 2010 تا 2016 ارزیابی کردند و تأثیر سه معیار استاندارد تشابه فرهنگی بین رای دهنده و بازیکن را بررسی کردند: فاصله فرهنگی،که منعکس کننده شباهت ها در زبان، قومیت، مذهب، شبکه اجتماعی و هنجارهای اجتماعی است؛ خوشه های فرهنگی که بر اساس نژاد، مذهب، زبان، نزدیکی های جغرافیایی و میراث استعماری هستند و جمع گرایی، که شامل میزان احساس وفاداری و مسئولیت اعضای گروه نسبت به یکدیگر است.

تجزیه و تحلیل فوق نشان داد که هر سه معیار تشابه فرهنگی در رای‌گیری برای جایزه بهترین بازیکن مرد فیفا تاثیر دارند. بر این اساس، برخی از عوامل درون گروهی، مانند ملیت مشترک یا لیگ باشگاهی نیز بر رأی گیری تأثیر می گذارد.

در این تحقیق البته سوگیری کمتری برای آرای کشورهای با تنوع بیشتر در قومیت، زبان و مذهب ظاهر شد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد کاپیتان‌ها بیشتر از مربیان به صورت مغرضانه عمل کرده و اما اهالی رسانه ها، کمترین تعصب را داشته اند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این یافته‌ها، محققان، راه‌حل‌های مختلفی را برای کاهش بروز تعصب در انتخاب جوایز فیفا و سایر جوایز صنعت های مختلف پیشنهاد کرده اند. این پیشنهادها شامل شکل‌دهی یک سری معیارهای واضح‌تر برای رأی‌دهندگان و اعلام و تعدیل سوگیری‌های نامناسب آن ها است.به گزارش سیناپرس،  این یافته ها در مجله معتبر و دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر شده اند.

ترجمه: عباس روشن بین 
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا