کشف سویه جدید اومیکرون در هندوستان

به گزارش سیناپرس، یک گزارش تخصصی نشان می دهد که ویروس کرونا و سویه اومیکرون دچار جهشی جدید شده و  این جهش جدید – که BA.2.75 نام دارد  دانشمندان را نگران کرده است زیرا به نظر می رسد این سویه جدید به سرعت گسترش یافته و محافظت ارائه شده توسط واکسن های  کرونا و مصونیت از عفونت قبلی را دور می زند.

به گفته کارشناسان، اما اینکه آیا این سویه جدید می تواند باعث بیماری جدی تری نسبت به سایر اشکال کووید-۱۹ شود، هنوز مشخص نیست.
متیو بینیکر، مدیر بخش ویروس شناسی بالینی در کلینیک مایو در روچستر، مینیون، در این رابطه گفت: هنوز خیلی زود است که بتوانیم نتیجه گیری های قطعی از شرایط این سویه داشته باشیم. اما به نظر می ‌رسد، به ‌ویژه در هند، نرخ ‌های انتقال نوعی افزایش تصاعدی را نشان می ‌دهد.

شیشی لو رئیس بخش بیماری های عفونی شرکت هلیکس است که اطلاعات توالی یابی ویروسی را در اختیار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده قرار می دهد. لو در این رابطه گفت که مشاهده این نوع جدید در سرتاسر جهان  نشانه اولیه یک سویه جدید در حال گسترش است.
به گزارش سیناپرس، گفتنی است علاوه بر هند و سه مورد اخیر در ایالات متحده، BA.2.75 در ۱۰ کشور دیگر از جمله استرالیا، آلمان، بریتانیا و کانادا شناسایی شده است. کارشناسان نگرانند که این سویه جدید به راحتی به سلول های میزبان متصل شود و از آنتی بادی های محافظ بدن فرار کند. این گزارش خبری خاطرنشان کرد، واکسن‌ ها و تقویت ‌کننده‌ ها هنوز بهترین دفاع در برابر کرونای شدید هستند.

ممکن است برخی بگویند، واکسیناسیون و دوز تقویتی از ابتلای افراد به این سویه جلوگیری نکرده است. متاسفانه این مساله تا حدی درست است اما آنچه ما دیدیم این است که میزان افرادی که واکسینه شده اند و به سویه های جدید کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری می شوند و جان خود را از دست می دهند به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است پیش بینی می شود واکسن ‌های اصلاح‌شده ‌ای که انواع سویه های جدید اومیکرون را هدف قرار می ‌دهند تا پائیز امسال در دسترس قرار خواهند گرفت.

منبع: consumer.healthday