درمان افسردگی با تماشای آنلاین موزه ها

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان در وین می گویند در ماه های اولیه همه گیری ویروس کرونا موسسات فرهنگی مجبور شدند به سرعت به قالب آنلاین تبدیل شوند. به این ترتیب موزه‌ های دیجیتال و گالری ‌های هنری آنلاین در دوران قرنطینه به یک رسانه محبوب برای عموم تبدیل شدند.

علاوه بر این، نویسندگان مطالعه می ‌گویند که این تغییر کاربر، یک  اثر عمومی دیگر نیز داشت: مردم می ‌توانستند از روی کاناپه خود به نمایشگاه‌ های فرهنگی در سراسر جهان دسترسی داشته باشند و گالری‌ های هنری فرصتی برای دستیابی به مخاطبان بسیار بیشتری داشتند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند : بازدید از یک گالری یا موزه می ‌تواند تأثیر قدرتمندی بر خلق و خو و سلامت روحی افراد داشته باشد. بنابراین، محققان دانشگاه وین و موسسه روان‌ شناسی ماکس پلانک می ‌خواستند ببینند که آیا این موضوع برای افرادی که محتوای مشابهی را در اینترنت مشاهده می ‌کنند، صادق است یا خیر.

دکتر مک کنزی تروپ و دکتر متیو پلوفسکی در قالب این مطالعه از داوطلبان خواستند تا با استفاده از تلفن های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های دیجیتال خود از نمایشگاه های هنری آنلاین بازدید کنند. محققان در ادامه وضعیت روانی و بهزیستی هر فرد را اندازه گیری کرد.

به گزارش سیناپرس، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که حتی یک بازدید کوتاه آنلاین می ‌تواند باعث بهبود قابل توجهی در وضعیت روانی فرد شود. تجزیه و تحلیل حالات روانی این افراد تشان داد شرکت کنندگان، سطوح پایین تری از خلق منفی، اضطراب و تنهایی و همچنین بهزیستی ذهنی بالاتر را گزارش کردند. نتایج همچنین مشابه سایر مداخلات سلامت روان از جمله سفر به طبیعت یا فضاهای سبز و بازدید از موزه های فیزیکی بود.
محققان همچنین دریافتند: در سطح ذهنی، افرادی که هنر دیجیتال را معنا دارتر یا زیبا تر می ‌دانستند، پس از این تجربه، احساسات مثبت بیشتری نیز گزارش کردند. به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر باید اذعان داشت که استفاده از اینترنت به مدت سه دقیقه برای بازدید از یک نمایشگاه هنری آنلاین همچنان می تواند به عنوان یک ابزار بالقوه برای افزایش سلامت روان عمل کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Psychology منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا