ضرورت حضور اپتومتریست ها در معاینات طب کار و معاینات ادواری کارکنان

مرتضی غفاریان گفت: درمراحل استخدام در یک شرکت در کنار همه فرم‌هایی که باید امضا شود، لازم به انجام یکسری  آزمایشات پزشکی است که به مجموعه این آزمایشات، آزمایش طب کار گفت می شود و شامل معاینه وضعیت سلامت بینایی، بخش محوری از این معاینات است.

وی با عنوان این مطلب که انجام این تست‌ها به صورت دوره‌ای نیز،تحت عنوان معاینات ادواری در شرکت‌ها انجام می‌شود، افزود: این آزمایشات جزئی از قوانین کار است و انجام آن طبق ماده ۹۰ قانون تأمین اجتماعی ضروری است.

غفاریان ادامه داد: همچنین ممکن است در صورت شاغل بودن آزمایشاتی را سالانه تحت عنوان چکاپ‌های ادواری انجام شود که این دسته از آزمایشات هم جزئی از آزمایش طب کار هستند.

بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران هدف از انجام این آزمایشات را بررسی شرایط سلامت جسمانی و روانی متقاضی و کارکنان با شرایط کار عنوان کرد.

غفاریان گفت: در ابتدا، برنامه‌های آزمایش طب کار و ادواری با هدف درمان آسیب‌ها یا بیماری‌های ناشی از کار یا در حین کار طراحی شده بود. اما پس از آن مسئولین امر به این نتیجه رسیدند که پیشگیری بسیار اقتصادی‌تر از درمان است و به همین دلیل اقداماتی جهت پیشگیری از آسیب‌ها فراهم شد.

وی افزود: بسیاری از مشکلات و بیماری‌های داخلی، در مراحل اولیه تظاهرات چشمی دارند که ممکن است طی این معاینات تشخیص داده شوند و از صدمات جدی جانی و مالی پیشگیری شود.

بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران اپتومتریست را به عنوان مسئول انجام و تفسیر نتایج بررسی بینایی و سلامت چشم در آئین نامه طب کار اعلام کرد و گفت: اپتومتریست در کنار متخصص طب کار یا پزشک عمومی مجاز، مسئول واحد طب کار، وظیفه بررسی وضعیت بینایی و مجاز بودن یا نبودن انجام برخی مشاغل حساس را دارد.

وی ادامه داد: در برخی مراکز طب کار اپتومتریستِ همکار واحد طب کار مستقر است که قطعاً در این قبیل مراکز انجام معاینات سلامت بینایی دقیق‌تر انجام خواهد شد و در برخی مراکز مسئول فنی آن مرکز موارد خاصی را که به بررسی دقیق‌تر از لحاظ بررسی سلامت بینایی احتیاج دارند، به اپتومتریست ارجاع می‌دهد.

غفاریان گفت: اپتومتریست ها با طی واحدهای درسی اپتومتری مشاغل در دوره آموزشی خود، به صورت ویژه و تخصصی برای انجام معاینات ادواری طب کار آموزش دیده اند و در بیست و چهارمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران نیز به اشتراک گذاری جدیدترین مباحث روز علمی جهان در این حوزه پرداخته خواهد شد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا