با عکس انداختن، تجربه خود را لذت بخش کنید

به گزارش سیناپرس، نتایج پژوهش های روان شناسان نشان می‌ دهد که گرفتن عکس می ‌تواند لذت فعالیت‌های روزمره را افزایش دهد. به نظر می ‌رسد افرادی که بیشتر از محیط اطراف خود عکس می ‌گیرند به شرط  دور شدن از حواس ‌پرتی در لحظه، از تجربه ‌شان بیشتر لذت می‌ برند.

نویسندگان این مطالعه می نویسند: تا جایی که ما می دانیم، این تحقیق اولین تحقیق گسترده ای است که بررسی می کند چگونه عکس گرفتن بر لذت بردن افراد از تجربیاتشان تأثیر می گذارد. یافته های ما  نشان می‌دهد که عکاسی از محیط می ‌تواند لذت بردن از تجربیات مثبت را با افزایش تعامل بیشتر کند.

طی این مطالعات محققان ۹ آزمایش مختلف را روی بیش از ۲ هزار نفر انجام دادند. برخی از این افراد در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و برخی در شرایط عادی زندگی بودند. به عنوان مثال، در یکی از این آزمایش ها، افراد به یک تور اتوبوسی برده شدند و به نیمی از آن ها توصیه شد که عکس بگیرند و به نیمی دیگر این توصیه ارائه نشد. نتایج مطالعات بعدی نشان داد کسانی که عکس گرفتند معمولاً این تجربه را لذت بخش تر می دانستند.

نویسندگان مطالعه فوق می نویسند دلیل اینکه عکس گرفتن بر نوع تجربه محیطی فرد تاثیر دارد، این است که به افراد درگیر این تجربه کمک می کند تا با محیط ارتباط برقرار کنند.

به گزارش سیناپرس، بر این اساس اعلام شد عکس ‌ها در واقع توجه فرد را بر روی تجربه متمرکز می‌ کند،  این موضوع به ‌ویژه بر جنبه‌ هایی از تجربه که ارزش ثبت کردن دارد، تاثیر دارد. در نتیجه، عکاسی باعث می ‌شود افراد بیشتری با این تجربه درگیر شوند. روان شناسان می گویند متأسفانه ما اغلب چیزهایی را که در زندگی روزمره داریم، نادیده می گیریم. یکی از راه های مبارزه با موضوع فوق، این است که از هر چیزی که برای شما مهم است به عنوان یادآوری عکس بگیرید. 

نیویورک تایمز تخمین می زند: در سال ۲۰۱۰، مردم جهان سه دهم تریلیون عکس در سراسر جهان گرفتند و این تعداد تا سال ۲۰۱۷ به ۳/۱ تریلیون رسید. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، تعداد عکس‌هایی که هر روز در سایت‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی آپلود می ‌شوند، می‌تواند تخمین کمتری از تعداد عکس‌های گرفته شده ارائه دهد. به عنوان مثال، فیس بوک گزارش می دهد که کاربران در سراسر جهان روزانه دو میلیارد عکس آپلود می کنند و کاربران اینستاگرام ۸۰ میلیون عکس در روز آپلود می کنند.

شرح کامل این این مطالعه در مجله Personality and Social Psychology منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا