عود کمتر ام اس با دارویی که برای ام اس نیست

به گزارش سیناپرس،در یک تحقیق جدید نشان داده شده است که بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس در صورتی که تحت درمان با داروی ریتوکسیماب قرار بگیرند، در مقایسه با آن هایی که درمان استاندارد دریافت می کنند، به طور قابل توجهی خطر عود کمتری دارند.

بر اساس این تحقیق که یک کارآزمایی بالینی در فاز سوم بوده و توسط محققان مؤسسه کارولینسکا و بیمارستان داندرید سوئد انجام شده، ریتوکسیماب با آن که به عنوان یک داروی تاییدشده برای ام اس مطرح نیست، اما ثابت کرده است که در مطالعات کوچک تر موثر است و بنابراین تا حد زیادی اصطلاحا می تواند «خارج از برچسب» تجویز شود.

در این تحقیق که شامل 195 بیمار از 17 بیمارستان در سوئد بود، محققان پس از ارائه دارو، بیماران را به مدت 24 ماه پیگیری کرده و وقوع عود یعنی بدتر شدن موقت وضعیت بیماری را در آن ها ارزیابی کردند. 

نتایج نشان داد افرادی که با ریتوکسیماب تحت درمان قرار گرفتند پنج برابر کمتر در معرض خطر عود بودند. به گزارش سیناپرس، همچنین تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) نشان داد افرادی که ریتوکسیماب دریافت کرده بودند، پلاک‌های مغزی جدید کمتری داشتند. ضمن آن که هیچ گونه عوارض جانبی خاص مثلا مناطق آسیب‌دیده یا زخم در سیستم عصبی مرکزی به دنبال استفاده از داروی فوق مشاهده نشد.

بر این اساس، کارآیی عالی و هزینه کم ریتوکسیماب می‌تواند آن را به اولین انتخاب جذاب برای بیماران مبتلا به ام اس که به تازگی تشخیص داده شده‌اند، به ویژه در مناطق فقیر تبدیل کند. با این وجود به گفته محققان، مطالعات بیشتر و بزرگ تری برای تأیید ایمنی طولانی مدت و مقرون به صرفه بودن داروی فوق برای ام اس مورد نیاز است. 

این یافته های علمی پژوهشی ارزشمند که امیدی تازه را برای مبتلایان به ام اس به وجود می آورند، در نشریه معتبر دنیای پزشکی، The Lancet Neurology منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا