این فناوری، بافت های بدن را شفاف می کند

به گزارش سیناپرس، یک تیم پژوهش در مرکز تحقیقاتی اسکریپس (Scripps) موفق به ایجاد یک تکنیک جدید شدند که تصویر بافت‌ های انسان و حیوان را شفاف کنند. این مساله کمک می کند تا مطالعه بسیاری از بیماری‌ ها مانند عفونت کووید۱۹ بسیار آسان‌ تر شود.

این روش شامل پاکسازی بافت برای شفاف سازی نمونه های بیولوژیکی بزرگ است. تکنیک مذکور، تجسم و مطالعه فرآیندهای بیولوژیکی، زیربنای بسیاری از سیستم‌ ها و اندام‌ ها، چه سالم و چه بیمار را برای محققان آسان ‌تر می ‌کند.

در این تکنیک جدید که HYBRiD نام دارد، عناصر دو روش پاکسازی بافت موجود برای بررسی نمونه های بزرگ ترکیب شده است. لی یه (Li Ye)، استاد علوم اعصاب در مرکز تحقیقات اسکریپس، اضافه می کند که این روش امکان مطالعه سیستم های بزرگ بدن یا حتی حیوانات کامل را فراهم می کند.

برای این تصویربرداری پاکسازی بافت باید صورت گیرد که از حلال ها برای حذف مولکول هایی مانند چربی که بافت را مات می کنند، استفاده می شود. هدف کلی محققان این است که بافت از نظر نوری شفاف شود و در عین حال آن را در جای خود نگه داشته و بیشتر پروتئین ها و ساختارها حفظ شود.

به گزارش سیناپرس، محققان معمولاً از برچسب‌های فلورسنت کد گذاری شده ژنتیکی یا مرتبط با آنتی ‌بادی برای علامت ‌گذاری ژن ‌های فعال یا سایر مولکول‌ های مورد علاقه در یک حیوان مدل آزمایشگاهی استفاده می‌ کنند و سپس می‌ توان این برچسب‌ ها را به یک باره برای کل حیوان استفاده و از وی تصویربرداری کرد.

روش های فعلی از حلال های آلی یا آبی استفاده می کنند. حلال های آلی عموما سریع تر و قدرتمندتر هستند اما تمایل دارند سیگنال های فلورسنت را ضعیف کنند. در این میان روش‌هایی که از حلال‌های مبتنی بر آب استفاده می ‌کنند در حفظ فلورسانس مؤثرتر هستند اما در حذف بافت ‌های غیر مغزی چندان مؤثر نیستند.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، هر دو نوع روش نیاز به رویه های دست و پا گیر دارند که هم به منابع انسانی قابل توجه و هم به مواد شیمیایی خطرناک نیاز دارند. به عبارت دیگر، این اقدامات را نمی توان به طور معمول توسط همه آزمایشگاه های پزشکی انجام داد.

این روش جدید از ترکیبی متوالی از حلال‌ های آلی و حلال‌ های مبتنی بر آب و همچنین هیدروژل‌ هایی استفاده کرده که از مولکول ‌های بافت محافظت می ‌کنند. به گزارش سیناپرس، ویکتوریا نودل (Victoria Nudell)، یکی از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسکریپس توضیح می‌ دهد: با این روش جدید در بسیاری از موارد، انجام تجزیه و تحلیل آسان تر می شود.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روش های طبیعت (Nature Methods) منتشر شده و قابل دسترسی است.

مترجم:نداجوادهراتی