افسردگی علامتی پیش از سکته مغزی است

به گزارش سیناپرس، در حالی که افسردگی در میان افرادی که سکته کرده اند، یک مشکل رایج محسوب می شود برخی از افراد ممکن است از سال ها قبل از بروز سکته مغزی، دارای علائم افسردگی باشند.

محققان دانشگاه مونستر در آلمان دریافتند: در افرادی که دچار سکته مغزی شده ‌اند، علائم افسردگی مدت ها پیش از شروع سکته مغزی وجود داشته و بعد از وقوع سکته بدتر می ‌شوند.

محققان گفته اند: افسردگی در افرادی که سکته کرده ‌اند به قدری شایع است که به آن افسردگی پس از سکته مغزی گفته می شود. اما مطالعه ما نشان داد که علائم افسردگی نه تنها پس از سکته به طور قابل توجهی افزایش می ‌یابند، بلکه افراد، حتی قبل از وقوع سکته دچار علائم افسردگی بوده اند.

محققان در ابتدای مطالعه، 10797 بزرگسال با میانگین سنی 65 سال و بدون سابقه سکته مغزی را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان تا 12 سال پیگیری شدند. در این مدت 425 نفر از آن ها تجربه سکته داشتند.به گزارش سیناپرس، شرکت کنندگان هر دو سال یک بار یک نظرسنجی انجام دادند که طی آن علائم افسردگی آن ها را در هفته گذشته، از جمله احساس تنهایی، احساس غمگینی، و خواب بی قرار، سنجیده شد. هر چه شرکت کنندگان علائم بیشتری داشته باشند، امتیاز آنها بالاتر است. 

محققان دریافتند: شش سال قبل از زمان سکته، افرادی که بعداً دچار سکته مغزی شدند و آن هایی که سکته نکردند، تقریباً امتیاز یکسانی داشتند. اما حدود دو سال قبل از سکته، نمرات افرادی که سکته مغزی کرده بودند به طور متوسط 0.33 امتیاز افزایش یافت. 

پژوهشگران افزوده اند، این نشان می دهد که افزایش علائم افسردگی قبل از سکته مغزی عمدتاً تغییرات ظریفی بوده و ممکن است همیشه از نظر بالینی قابل تشخیص نباشند. اما حتی افزایش جزئی در علائم افسردگی، به ویژه علائم مربوط به خلق و خو و خستگی، ممکن است از نشانه های سکته ای باشند که در شرف وقوع است.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی فوق در مجله Neurology®، منتشر شده اند.

ترجمه:رهاامیدوار
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا