این واکسن در برابر تمام سویه ها موثر است

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه ایالتی جورجیا انجام شده، نشان می ‌دهد نوعی واکسن آنفولانزای پیشرفته ساخته شده که می‌ تواند در برابر گونه‌ های مختلف ویروس آنفولانزای A موثر باشد.

این واکسن جدید که توسط دانشمندان موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه ایالتی جورجیا ساخته شده، واکسن پروتئین استالک M2e (M2e-stalk) نام دارد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می ‌دهد تلقیح با این واکسن، محافظت گسترده‌ ای را در برابر سویه ها و زیرسویه های مختلف ویروس آنفولانزا A در موش‌ ها ایجاد می کند.

به طور کلی، مقابله موثر با عفونت های ویروس آنفولانزای A، به ویژه آنهایی که توسط زیرگروه H3N2 ایجاد می شوند، دشوار است. طبق گفته محققان، اثر محافظتی واکسیناسیون علیه ویروس‌ های آنفولانزای نوع A H3N2 در دهه گذشته فقط در حدود ۳۳ درصد بود. در طول فصل آنفولانزای ۲۰۱۴-۲۰۱۵ این رقم به شش درصد کاهش یافت.

ویروس‌های H3N2 در مقایسه با سایر گونه‌های ویروس آنفلوانزا، تأثیر شدیدتری دارند. جهش انواع این ویروس همچنان ادامه داشته که معمولاً آنها را خطرناک تر می سازد. در حال حاضر نگرانی‌ ها در مورد همه ‌گیری‌ های احتمالی در نتیجه شیوع زیرگروه دیگری به نام H7N9 مطرح شده و نیاز فوری به واکسن های قابل اعتمادتر برای مبارزه با عفونت های ویروس آنفولانزای A به شدت احساس می شود.

در مقایسه با زیرگروه ویروس H1N1، محققان معتقدند H3N2 چالش بزرگ ‌تری ایجاد می کند. جهش های استالک در سویه های در حال گردش زیرگروه دوم رایج است. همچنین، پروتئین های استالک ویروس ها ساختار ناپایداری دارند.  به گفته دانشمندان، این موانع، ساخت واکسن‌ های مبتنی بر استالک H3 را که بسیار خوب عمل می‌ کنند، سخت کرده است.

در این تحقیق، تیم پژوهشی مذکور از نظر ژنتیکی دامنه سلولی بسیار حفاظت‌ شده ماتریکس۲  (matrix 2) یا (M2e) و پروتئین استالک ویروس‌های H3N2 را برای ایجاد واکسن جهانی جدید آنفلوانزا  به هم مرتبط کردند. این بخش های حفظ شده از ویروس در طول زمان تا حدودی بدون تغییر باقی ماندند.

محققان دریافتند واکسن جدید آنفلوانزا باعث تولید آنتی بادی های M2e و ایمونوگلوبولین جی (IgG) اختصاصی استالک می شود. این پروتئین های محافظ می توانند آنتی ژن های ویروسی آنفلوانزا را که از نظر آنتی ژنی روی ذرات ویروس و سطوح سلولی آلوده متمایز هستند، تشخیص دهند.
در موش ها، واکسن پروتئین استالک M2e باعث تقویت ایمنی سلولی T سلولی و همچنین منجر به پاکسازی موثر ویروس آنفولانزای ریه شده است.

دکتر سانگ مو کانگ (Sang-Moo Kang)، استاد موسسه علوم زیست پزشکی ایالت جورجیا و محقق ارشد این مطالعه در رابطه با واکسن فوق گفت: پروتئین استالک M2e، برای اولین بار می تواند به راحتی در کشت های سلولی باکتریایی با بازده بالا تولید شود و مشخص شد که در برابر ویروس های زیرگروه متقابل هترولوگ و هتروسوبتایپی (H1N1، H5N1، H9N2، H3N2، و H7N9) در سطوح مشابه در موش های بالغ و مسن محافظت ایجاد می کند.

در ضمن به گفته محققان، پروتئین‌های استالک M2e وسیله ‌ای کم‌ هزینه برای ساخت یک واکسن پیشرفته موثر جهت مقابله با آنفلوانزا در افراد جوان و پیر محسوب می شود. به گزارش سیناپرس، شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله npj Vaccines منتشر شده و قابل دسترس است.