شکار امواج رادیویی آغاز جهان

به گزارش ایسنا، این یافته‌ها یکی از نخستین کشفیات تلسکوپ رادیویی «آرایه کیلومتر مربع استرالیایی پت‌فایندر» (ASKAP) است. این تلسکوپ در 300 کیلومتری شهر گرالدتون در غرب استرالیا قرار دارد.

تیم علمی حاضر در این پروژه که شامل منجمانی از دانشگاه سیدنی و شورای تحقیقات استرالیا بودند، با استفاده از 36 دیش رادیویی تلسکوپ ASKAP این امواج رادیویی را شکار کردند.

سیگنال‌های رادیویی شکارشده از کهکشان PKS B1740-517 در مسیر صورت فلکی Ara نشات گرفته‌اند و پیش از شکارشدن توسط تلسکوپ، حدود پنج میلیارد سال در فضا حرکت کرده بودند.

این سیگنال‌ها حامل گاز هیدروژن سرد هستند که حین سفر از میان آن عبور کردند. گاز سرد هیدروژن، ماده خامی برای شکل‌دادن ستاره است و در اکثر کهکشان‌ها به وفور یافت می‌شود.

محققان می‌توانند با استفاده از گاز هیدروژن یک کهکشان و حتی زمانی که نور ستارگان آن ضعیف است، این کهکشان را شناسایی کنند.

سیگنال‌های جدید کوچک بوده و دارای مضامین مهمی برای علم نجوم هستند. بسیاری از تلسکوپ‌های رادیویی با سیگنال‌های ناخواسته و مداخله رادیویی روبرو هستند و این بدین معناست که جستجوی این نوع سیگنال مانند پیداکردن سوزن در انبار کاه است.

تلسکوپ ASKAP به دنبال بخش کنکاش‌نشده طیف رادیویی از 700 تا 1800 مگاهرتز است و این بدین معناست که با استفاده از آن دانشمندان می‌توانند گاز هیدروژن را در اعماق فضا شناسایی کنند.

با استفاده از سامانه مزبور منجمان می‌توانند کهکشان‌هایی را شکار کنند که هشت میلیارد سال عمر دارند و این مدت زمان نمایانگر یک پنجم تاریخ عمر جهان است.

حدود 10 میلیارد سال پیش، کهکشان‌ها در حال تولید ستارگان با سرعت 10 برابرسرعت کنونی بودند. با بررسی کهکشان‌های پنج تا هشت میلیارد ساله، دانشمندان امیدوارند دلیل افت سرعت تولید ستارگان را در کهکشان‌ها کشف کنند.