قطع تماس ناسا با مدارگرد ماه

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا در بیانیه ای اعلام کرد که ناوبری فناوری سیستم موقعیت یاب قضاپیمای مدار گرد ماه که با عنوان  CAPSTONE شناخته می شود، دچار اختلال شده است. بر این اساس گزارش شد که این فضا پیما روز دوشنبه در مسیر خود به سمت ماه، زمانی که در هنگام تماس با شبکه اعماق فضایی با مشکلات ارتباطی مواجه شد، مدار پایین زمین را ترک کرد.

این آژانس افزود: تیم پشتیبانی فضاپیما در حال کار برای درک علت اختلال و برقراری مجدد تماس است. این تیم داده های مسیر خوبی برای فضاپیما بر اختیار داشته و خوشبختانه این ماموریت سوخت کافی برای به تعویق انداختن اقدامات اولیه تصحیح مسیر پس از جدایی در صورت نیاز برای چند روز دارد.

مدارگرد ماه کیپ استون به بخش فوقانی راکتی فضایی متصل است که مدارگرد را در موقعیتی برای سفر خود به ماه حمل می کند.

به گزارش سیناپرس، این فضاپیما اکنون توسط تیم هایی در Advanced Space و Terran Orbital کنترل می شود.

ناسا همچنین تاکید کرد: مدار گرد کیپ استون از نیروی محرکه خود و گرانش خورشید برای پیمایش بقیه مسیر در یک سفر چهار ماهه به ماه استفاده خواهد کرد.

این فضاپیما به عنوان یک مسیر یاب برای کمک به ایستگاه مداری ماه به نام Gateway عمل خواهد کرد که در نهایت قرار است از بازگشت طولانی مدت انسان به سطح ماه پشتیبانی کند.

این ماموریت بخشی از برنامه ماه قرن بیست و یکم ناسا به نام آرتمیس است که در اساطیر یونان خواهر دوقلوی آپولو بود. به گزارش سیناپرس، هدف این برنامه اعزام فضانوردان به ماه در سال ۲۰۲۴ است، یعنی بیش از نیم قرن از آخرین فرود آپولو در ماه.

در خاتمه گفتنی است این مدارگرد ماه بدون سرنشین هفته گذشته از شبه جزیره ماهیا در نیوزیلند به ماموریت اعزام شد.

مترجم: حمید تعالی