برگ آخر جشنواره سیزدهم فارابی ورق خورد

آیین معرفی برگزیدگان اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی روز سه شنبه با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،  غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، علی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و شماری از نخبگان، استادان دانشگاه و پژوهشگران حوزه مطالعات علوم انسانی در سالن اجلاس سران حضور داشتند و برگزیدگان لوح تقدیر و جایزه خود را از دست رییس‌جمهوری دریافت کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار داشت: جشنواره فارابی ویژه علوم انسانی و اسلامی با هدف شناخت آثار برتر، طرح‌های جدید پژوهشی این حوزه، تشویق و معرفی آثار برتر به جامعه علمی، زمینه سازی برای ارتقای علوم انسانی بوم، انگیزش استعدادهای جوان، اثرگذاری علوم انسانی در فرایند سیاست گذاری کشور، کاربردی کردن علوم انسانی، آشنایی جامعه ایران با یافته های محققان حوزه های مختلف علوم انسانی و اسلامی و شناساندن الگوی علمی در چهار قالب کتاب پژوهشی، طرح پژوهشی، رسانه دکتری و پایان نامه ارشد و در دو عرصه جوان (زیر ۳۵ سال) و بزرگسال (بالای ۳۵ سال) برگزار می شود.

عبدالحسین کلانتری به روند داوری آثار در ۱۵ گروه علمی اشاره کرد و گفت: معیارهای پذیرش و برگزیدن آثار مساله محور بودن، اهمیت و ضرورت میان رشته ای بودن پژوهش های، انسجام درونی و محتوایی، قدرت استدلال، تمرکز تحقیق بر مسائل و ضرورت های بومی، میزان ابداع و نوآوری تحقیق و تبدیل یافته ها به نظام و نظریه بوده است

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی به معیارهای انتخاب برگزیدگان در بخش بین الملل هم اشاره کرد و یادآورش د: در این بخش پژوهشگران حوزه اسلام شناسی، ایران شناسی و علوم دینی با معیارهای سوابق علمی، نوآوری، تاثیرگذاری علمی، تاثیرگذاری در مجامع جهانی و تاثیر در حوزه دانشگاهی انتخاب شدند.

وی خاطرنشان کرد: جوایز این دوره جشنواره فارابی با اهتمام وزارت علوم بیش از سه برابر افزایش یافت و معادل با جشنواره خوارزمی شد که این امر نشان دهنده اهمیت علوم انسانی است.

سرمایه گذاری برای تحول علوم انسانی ناچیز است

رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز در این مراسم با تاکید بر تحول بنیادین در علوم انسانی به ویژه با پیشرفت گفتمان انقلاب اسلامی اظهار داشت: کارهای ارزشمندی در دهه های اخیر در حوزه علوم انسانی انجام شده است اما فاصله ما با نقطه مطلوب هنوز زیاد است.

رضا غلامی افزود: میزان سرمایه گذاری در تحول علوم انسانی بسیار ناچیز است و اگر به همین منوال عمل کنیم به زودی نمی توانیم هدف مهم تحول در علوم انسانی را محقق کنیم.

وی ادامه داد: علوم انسانی امروز می خواهد پیشرفت کشور را راهبردی کند و فرصت های لازم را برای جامعه پروری به وجود آورد. سوال این است که جشنواره فارابی چه نقشی می تواند در این زمینه داشته باشد و به تحول علوم انسانی چطور کمک کند؟

رییس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی به این سوال این گونه پاسخ داد که جشنواره بین المللی فارابی فضای مساعد برای رقابت علمی پدید می‌آورد، الگوسازی می کند به ویژه برای جوانان، امکان ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و پژوهشگاه ها را در علوم انسانی فراهم می کند، برآورد واقعی از ظرفیت های علوم انسانی به دست می دهد، نقاط قوت و ضعف و خلاها را نشان می دهد، استعدادهای برتر و نخبگان را معرفی و زمینه را برای حمایت از آنها فراهم می کند.

غلامی با تاکید بر علم سنجی و اهمیت آن در دنیای امروز اظهار داشت: برگزاری جشنواره فارابی و جشنواره های مشابه بنیه علمی را در حوزه علم سنجی تقویت و اساتید را برای نوآوری تشویق می کند.

جشنواره های بین المللی نقش موثری در تعامل و تضارب ارا دارند

وی همچنین گفت: جشنواره های علمی بین المللی آزاداندیشی، تنوع و تکثر دیدگاه ها را رواج می دهند. اگر هم استاد یا صاحب نظر خارجی حرفی مخالف ما زد، مشکلی ندارد. ما سال هاست نوآوری در نظریه پردازی نداشته ایم که به عوامل مختلف بستگی دارد ولی بخشی از نظریه پردازی با تعامل و ارتباط بین دانشمندان، رفت و امد هیات های علمی و مباحثات ممکن می شود.

رییس دبیرخانه سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی  افزود:به همین دلیل قصد داریم در دوره چهاردهم جشنواره فارابی از داوران خارجی برای ارزیابی آثار استفاده کنیم، همچنین جایزه دیپلماسی علمی در جشنواره چهاردهم را به این جشنواره اضافه می کنیم. جایزه دیپلماسی علمی در شورای سیاست گذاری تصویب شده اما هنوز شاخص های آن تکمیل نشده است.

پژوهشگران علوم انسانی را در چارجوب موازین اسلامی تعریف کنند

منوچهر محمدی استاد علوم سیاسی نیز در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی در همه زمینه ها تحولات زیادی به وجود آورد اما مهم ترین تحول این بود که به مدرنیته پایان داد و دوره جدید تمدن اسلامی را رقم زد.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط در چهارچوب فرضیه های مادی گرایانه و پوزیتیویستی به همه پدیده ها نگاه می شد، ولی انقلاب اسلامی تحولی ایجاد کرد که در هیچ کتاب اندیشمند غربی دیده نمی شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه اساتید حوزه علوم انسانی بار سنگینی بر دوش دارند و باید علوم انسانی را در چهارچوب موازین اسلامی تعریف کنند. همچنین تئوری های جدید را در قالب موازین اسلامی در زمینه علوم انسانی ارایه دهند.

جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سالانه با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارایه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی برگزار می شود و امروز (سه شنبه)‌ با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد.

براساس اعلام دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی از میان ۲۰۷ اثری که برای داوری در این جشنواره  ارسال شده است ۱۶ اثر برگزیده و شایسته تقدیر در دو بخش جوان و بزرگسال انتخاب شدند.

این جشنواره در ۱۵ گروه علمی شامل اخلاق، ادیان و عرفان، تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی، حقوق، زبان، ادبیات و زبان‌شناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیــریت و علــوم مــالی، علــوم تربیتی، روان‌شناسی و علــوم ورزشی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقــه‌ای، علــوم قــرآنی، تفسیـر و حدیث، فقــه و اصـــول، فلسفه، منطق و کــلام، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، مطالعات میان رشته‌­ای و مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی بهترین آثار را در چهار قالب کتاب پژوهشی، گزارش اختتام‌یافته پژوهش، رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد شناسایی و معرفی می‌کند.

همچنین این جشنواره در بخش ویژه جایزه شخصیت‌های پیشگام علوم انسانی و اسلامی، پیشکسوت علوم انسانی و اسلامی، مترجم برتر، انجمن علمی برتر، نشریه علمی برتر و نظریه‌پرداز برجسته را اعطا می‌کند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا