چرا پشه ها به سراغ شما می آیند؟

به گزارش سیناپرس، احتمالا تا به حال احساس کرده اید که در یک جمع، برخی افراد بیشتر از سایرین قربانی نیش پشه های می شوند. در واقع این موضوع به نوعی وابسته به ویروس هایی است که در بدن یک فرد وجود دارد. این موضوع باعث می ‌شود که پشه ها تمایل داشته باشند فردی را نیش زده و ویروس را گرفته و به قربانی بعدی برساند.

پنگوا وانگ (Penghua Wang) ایمونولوژیست  و یکی از پژوهشگران ارشد مطالعه فوق، در این رابطه گفت: ویروس می تواند میکروبیوم پوست میزبان را دستکاری کند تا پشه های بیشتری را برای انتشار سریعتر جذب کند.

به گفته محققان، این یافته ها می تواند توضیح دهد که چگونه ویروس های منتقله از پشه برای چنین مدت طولانی باقی مانده و به تکثیر خود ادامه می دهند. ویروس های دنگی و زیکا هر دو توسط پشه ها پخش می شوند و در خانواده ویروسی مشابه تب زرد، آنسفالیت ژاپنی و نیل غربی هستند.

به گفته مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده، دتب نگی سالانه ۵۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و ۲۰ هزار نفر را که اکثراً کودکان هستند، می ‌کشد. ویروس زیکا نیز می تواند نقایص مادرزادی جدی در نوزادان متولد نشده زنان باردار آلوده ایجاد کند، اگرچه به ندرت باعث ایجاد مشکلات جدی در بزرگسالان می شود.

به گزارش سیناپرس، هر دو ویروس برای ادامه انتشار نیاز به عفونت مداوم در میزبان خود دارند. اگر همه پشه ‌ها بمیرند یا همه میزبان‌ه ای حساس ویروس را دفع کنند، این بیماری ها ریشه کن می‌ شوند.متاسفانه همیشه پشه ‌هایی در آب ‌وهوای گرمسیری وجود دارند که سرمازدگی آن ها را از بین نمی ‌برند و ویروس‌ها برای تکثیر فقط نیاز دارند که پشه قربانیان بیشتری را نیش بزند.

به گزارش سیناپرس، پیش از این محققان مشکوک بودند که ویروس ها ممکن است بوی افراد را به نوعی تغییر دهند تا پشه ها را جذب کنند. آنها دریافتند که به نظر می رسد پشه ها موش های آلوده به تب دنگی را بیشتر از موش های سالم نیش زده و آن ها را ترجیح می دهند.

در پی کشف این واقعیت، محققان چندین مولکول را آزمایش کردند که در حیوانات آلوده بیشتر وجود داشتند. در ادامه تاثیر این مولکول ها روی موش و انسان بررسی شد. به این ترتیب محققان دریافتند به طور مشابه، مولکول های تغییر دهنده پوست افراد مبتلا به دنگی استوفنون بیشتری داشته و به همین دلیل، این بیماران برای پشه ها جذاب تر بودند.

به گزارش سیناپرس، استوفنون توسط برخی باکتری های باسیلوس که روی پوست انسان و موش رشد می کنند ساخته شده و یک پپتید ضد میکروبی که پوست تولید می‌کند معمولاً آن را تحت کنترل نگه می ‌دارد، اما موش‌های آلوده زمانی که به دنگی یا زیکا آلوده می‌شوند، مقدار زیادی از آن را تولید نمی ‌کنند و باعث می‌شود باکتری‌ها سریع‌ تر رشد کنند.

محققان همچنین یک روش پیشگیرانه بالقوه را آزمایش کردند. در این آزمایش، یک مشتق ویتامین A به نام ایزوترتینوئین که تولید پپتید ضد میکروبی محافظ پوست را افزایش می دهد ، مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد موش های تحت درمان با ایزوترتینوئین برای پشه ها جذابیت کمتری داشتند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Cell منتشر شد.