مبنا و اساس اقتصاد هر کشوری تولید است

دکتر سید ابوالقاسم کاهانی، عضو هیات علمی گروه شیمی معدنی دانشگاه کاشان در گفتگو با سیناپرس گفت: کشوری که تولید کننده باشد، تورم ندارد و نیازی هم به دادن یارانه نخواهد داشت. در حال حاضر راه حل مشکلات دادن یارانه نیست بلکه مبنا و اساس اقتصاد هر کشوری تولید است؛ جای تاسف دارد در کشور پهناور ایران که دارای اقلیم های متنوع است، نهاده دام و طیور در حجم بسیار زیاد وارد می شود.

عضو انجمن نانو افزود: باید پیرامون این مساله تفکر کرد و راه حل مناسبی ارائه داد. این مشکل باید بنیادی حل شود. سوء مدیریت ها در دهه گذشته این معضلات را به دنبال داشته است. یکی از اتفاق های جدی و اساسی تغییر بافت جمعیتی روستایی و شهری است.

عضو انجمن شیمی ایران اظهارداشت: جمعیت کشور قبل از انقلاب  ۷۵ درصد روستا نشین و تولید کننده فرآورده های کشاورزی و دامی و ۲۵  درصد شهرنشین و مصرف کننده بود. پس از انقلاب این مقوله بر عکس شد؛ این تغییر الگوی جمعیتی یکی از تهدید های جدی اقتصاد کشور است. اکنون باید ستاد های علمی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها شکل بگیرد و در اتاق های فکر راه حلی مناسب برای رفع این مشکل پیشنهاد شود.

وی تصریح کرد: هرچند اکنون زمین و آبی برای تولید نهاده های دام و طیور وجود ندارد اما ما پتانسیل های خفته ای داریم که باید آنها را بیدار کنیم. واژه هایی مانند پارک، چمن، درخت کاج وارداتی است. پیش از این واژه ای به نام باغ ملی داشتیم. ابتدا باید واژه پارک به باغ  تبدیل شود. سپس در باغ باید به جای چمن، گیاهان مفید و زیباتری مانند نخود، عدس، یونجه و شبدر بکاریم.

وی به سیناپرس گفت: این گیاهان علاوه بر فراهم کردن جلوه های زیبا، در فرایند تثبیت نیروژن خاک، کود شیمیایی تولید کرده و زمین را مرغوب و حاصلخیز می کنند. از سوی دیگر به جای کار بیهوده هرس کردن چمن می توانیم محصولات را تحویل مراکز پرورش دام و طیور دهیم.

کاهانی افزود: فلسفه کشت درخت کاج (evergreen) نیز مربوط به صنعت کشتی سازی است؛ تا اوایل نیمه قرن بیستم چوب این درخت به دلیل رزین موجود در آن، آبگریز بود و در صنعت کشتی سازی استفاده می شد. اکنون که ما این صنعت را نداریم، این درخت وارداتی، جایگزین بهترین درختان ها (مانند توت) شده است که زمانی در این سرزمین کشت می شدند. علاوه بر زیبایی و میوه درخت توت، برگ های این درخت نیز چرخه اشتغال مردم بود زیرا کرم ابریشم برگ آن را می خورد که این مهم تولید الیاف زیبای پلی آمید(الیاف ابریشم) را به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: ما اکنون با هزینه های نجومی هنگفتی در بخش فضای سبز شهری مواجه هستیم و چرخه باطل و پر هزینه آب، نیروی کار و زمین آماده در کل فضای سبز شهری کشور داریم. باید تغییری در الگوی کشت اتفاق بیفتد. ما خیلی سطحی و بدون تفکر از غرب تقلید می کنیم و منابع ملی خود را هدر می دهیم. اقلیم کشورهای دیگر با ما تفاوت دارد. فراهم کردن زمین و آب  برای کشت نهاده های دامی مستلزم هزینه سنگین است و در شرایط فعلی نیاز به برنامه دراز مدت دارد.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی فضای شهری و شهرداری های کل کشور بهترین پتانسیل خفته هستند. ما می توانیم با تغییر الگوی کشت و از این بسترهای آماده که آب، نیروی کار و زمین دارند، استفاده مفیدتری کنیم. این مهم می تواند در تولید نهاده های مراکز پروش دام و طیور نیز مفید موثر باشد.

عضو هیات علمی گروه شیمی معدنی دانشگاه کاشان در پایان گفت: در این شرایط، ستاد های علمی در دانشگاه ها می تواند در حل این مشکلات مفید و تاثیر گزار باشند. جایگاه وزرای محترم میدان های و فروشگاه عرضه کالا نیست. این عزیزان باید بیشتر وقت خود در اتاق های فکر مراکز علمی  و دانشگاهی سپری کنند.  دانشگاه ها و مراکز علمی می توانند با پیشنهادات مفید باعث تحول در معیشت مردم و اقتصاد کشور شوند.

 

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا