اثرات محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد

به گزارش سیناپرس، مطالعه جدید کاهش قرار گرفتن انسان در معرض مجموعه‌ ای از خطرات را محاسبه می ‌کند که ناشی از محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی ‌گراد به جای ۲ یا ۳.۶۶ درجه سانتیگراد است و شامل کمبود آب و فشار گرمایی، افزایش بیماری ‌های مسری، طغیان‌ های ساحلی و رودخانه‌ ها، تاثیر بر عملکرد کشاورزی و اقتصاد نیز می شود.

محققان بریتانیایی، از جمله دانشمندان دانشگاه آنگلیا شرقی و دانشگاه بریستول و آژانس زیست محیطی PBL هلند، دریافتند که اگر گرمایش به ۱.۵درجه سانتیگراد کاهش یابد، خطرات ناشی از آن در سراسر جهان ۱۰ تا ۴۴ درصد کاهش می یابند.

به گفته پژوهشگران، اگر گرمایش جهانی بیشتر شود، خطرات بیشتر خواهد بود. اگر گرمایش زمین از ۳.۶۶ درجه به تنها ۲ درجه سانتیگراد تقلیل یابد، میزان خطرات ۲۶ تا ۷۴ درصد کاهش می یابد. در این راستا، اگر گرمایش به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود شود، خطرات از ۳۲ تا ۸۵ درصد کاهش می یابد. 

این یافته‌ ها نشان می‌ دهد که از نظر درصد، خطر اجتناب ‌شده برای طغیان رودخانه‌ ها، خشکسالی و تنش گرمایی بالاترین مقدار را دارد، اما به صورت مطلق، کاهش خطر برای خشکسالی بیشترین میزان را در بر می گیرد. پژوهشگران همچنین غرب آفریقا، هند و آمریکای شمالی را به‌عنوان مناطقی معرفی می‌ کنند که پیش ‌بینی می‌ شود بیشترین افزایش خطرات ناشی از تغییرات آب ‌و هوایی تا سال ۲۱۰۰ را داشته باشد.

پروفسور راشل وارن (Rachel Warren) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: یافته‌ های ما مهم هستند زیرا هدف توافق پاریس محدود کردن گرمایش زمین به زیر ۲ درجه سانتی‌گراد و پیگیری تلاش‌ ها برای محدود کردن آن است. گفتنی است که در حال حاضر، سیاست های فعلی منجر به گرم شدن متوسط  ۲.۷ درجه سانتی گراد می شود، در حالی که مشارکت های تعیین شده ملی برای سال ۲۰۳۰ گرمایش را به ۲.۱ درجه سانتی گراد محدود می کند.

پروفسور وارن در ادامه توضیح می دهد که تعدادی از اقدامات اضافی برنامه ریزی شده برای کاهش بیشتر انتشار وجود دارد که به طور بالقوه گرمایش را در خوشبینانه ترین حالت به ۱.۸ درجه سانتیگراد محدود می کند ولی اقدامات بیشتری باید ارائه شوند تا افزایش گرما به ۱.۵ درجه سانتی ‌گراد محدود شود.

یافته های این مطالعات نشان می دهد که به طور کلی، در صورت محدود شدن گرمایش به ۱.۵ درجه به جای ۲ درجه سانتیگراد، قرار گرفتن در معرض بیماری هایی چون مالاریا و تب دنگی ۱۰ درصد کمتر می شود.

به گفته محققان، افزایش مستمر خطر خشکسالی جهانی با گرم شدن کره زمین موجب می شود که صدها میلیون نفر تحت تأثیر خشکسالی قرار گیرند. بنا به تخمین پژوهشگران، اگر نتوانیم تا سال ۲۱۰۰ خود را با برنامه افزایش گرمایش جهانی ۱.۵ درجه سانتیگراد تطبیق بدهیم، ۴۱ تا ۸۸ میلیون نفر در سال در معرض خطر سیل ساحلی در سطح جهان قرار می گیرند.

به گزارش سیناپرس، تأثیرات اقتصادی جهانی تغییرات آب و هوایی زمانی که گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود شود، ۲۰ درصد کمتر خواهد بود که ارزش خالص خسارت از ۶۱ تریلیون دلار را به ۳۹ تریلیون دلار آمریکا کاهش می دهد. شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Climatic Change منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا