این غذای خوشمزه را سالم تهیه کنید

به گزارش سیناپرس، برای بسیاری از خانواده ها، باربیکیو در حیاط خلوت یا پارک و طبیعت، یکی از اصلی ترین غذاهای تابستانی است. در بسیاری از موارد مردم اقدام به کباب کردن خوراکی هایی از جمله دنده، سوسیس، هات داگ و همبرگر، جوجه و گوشت می کنند که بسیاری از آن ها فرآوری شده یا سرشار از چربی اشباع و سدیم هستند که خطرات مرتبط با سلامت قلب را در پی دارند.

مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که پختن گوشت در دمای بالا می ‌تواند باعث واکنش ‌های شیمیایی مضری شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان را افزایش می ‌دهد. خبر خوب این است که نیازی نیست مصرف کباب را متوقف کنید. کارشناسان مواد غذایی می گویند که گام هایی وجود دارد که در هنگام برپا کردن منقل در فضای باز می توانید برای سالم تر کردن کباب های خود انجام دهید و در عین حال طعم و مزه کباب را خراب نکنید.

پروتئین های سالم تری را انتخاب کنید

پنی کریس اترتون، استاد علوم تغذیه دانشگاه ایوان پوگ در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در این رابطه گفت: مردم اغلب گوشت های چرب را برای کباب کردن انتخاب می کنند و آنها را برای مدت طولانی روی منقل می گذارند. آنچه ما واقعاً دوست داریم مردم انجام دهند این است که گوشت های سالم تری مانند مرغ و ماهی را انتخاب کنند.

گوشت خود را از قبل بپزید یا خرد کنید

به گزارش سیناپرس،  مواد شیمیایی مضر مرتبط با سرطان ‌ها و بیماری ‌های قلبی عروقی  در حین کباب کردن گوشت های  ایجاد می شوند و در این میان هر چه دمای منقل بالاتر باشد، تولید این مواد بیشتر می شود. برش دادن گوشت بدون چربی به قطعات کوچکتر که سریعتر پخته شوند، می تواند برخی از این خطرات را کاهش دهد. می توانید گوشت را از قبل کمی بپزید تا سریع کباب شود، درجه حرارت را کم نگهداشته یا گوشت را به قطعات کوچکتر برش دهید. توصیه می شود مقداری سبزیجات نیز به سفره کباب خود اضافه کنید.

تکه های سوخته گوشت را به هیچ عنوان نخورید و تا حد ممکن اجازه ندهید چربی روی آتش چکه کند. چکیدن چربی روی منبع گرما باعث افزایش مواد شیمیایی مضر می شود.

به گوشت خود ادویه بزنید

به گزارش سیناپرس،  بر اساس تحقیقات انجام شده تیمی از پژوهشگران به سرپرستی جی اسکات اسمیت، استاد علوم غذایی در دانشگاه ایالتی کانزاس در منهتن، افزودن فلفل و سایر ادویه ها به گوشت قبل از کباب کردن ممکن است واکنش های شیمیایی مضر را تا حد زیادی کاهش دهد. توصیه می شود برای تهیه یک همبرگر (یا کباب کوبیده) یک قاشق چایخوری فلفل و سایر ادویه ها استفاده کنید. در حالی که مخلوط کردن ادویه ها در همبرگر و گوشت چرخ کرده، خوب است، فقط کافی است آنها را روی سطح گوشت قرار دهید زیرا همه واکنش های  شیمیایی ناشی از حرارت زیاد روی سطح گوشت رخ می دهد.

تحقیقات اسمیت نشان می دهد که استفاده از مواد مزه دار کردن گوشت که حاوی گیاهانی از اعضای خانواده نعناع باشند، به اندازه فلفل سیاه موثر است. شما می توانید از گیاهانی مانند ریحان، مریم گلی، آویشن، رزماری، پونه کوهی و مرزنجوش استفاده کنید. از سوی دیگر آنتی اکسیدان های موجود در چاشنی هایی مانند سیر و پاپریکا نیز به جلوگیری از تشکیل ترکیبات شیمیایی کمک می کند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد طیف گسترده ای از ادویه ها و گیاهانی که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک کنند. 

سبزیجات را فراموش نکنید

به باور متخصصین،  کباب کردن سبزیجات یک جایگزین عالی برای گوشت است. علاوه بر انتخاب های محبوب مانند ذرت، سبزیجات خوش طعم زیادی برای انتخاب وجود دارد. شما می توانید در کنار کباب گوشت و مرغ، سیب زمینی فلفل سبز، پیاز یا کدو سبز را کبابی کنید.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: consumer.healthday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا