نیازمند دانشگاههای علوم انسانی برای افزایش کیفیت قانونگذاری هستیم
دکتر احسان خاندوزی در گردهمایی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: به دانشگاههای علوم انسانی و اجتماعی نسبت به گذشته بیشتر نیاز داریم؛ دانشگاه علامه طباطبائی گل سرسبد این دست از دانشگاهها است. در نقاط مختلف دنیا از دانشگاههای مسئله محور و دانشگاههای کمک برای سیاستگذاری استفاده میکنند اما تا رسیدن به این وضع مطلوب بسیار فاصله داریم. ورود تعداد کثیری از دانشآموختگان دانشگاهی به ویژه در این دو دهه اخیر به وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی کشور، این درک اشتباه را در بین مدیران اجرایی به وجود آورده که دستگاههای اداری و اجرایی کشور، از جذب دانش آموختگان بی نیاز هستند.
وی افزود: این مسئله یکی از بزنگاههای انحراف در نظام سیاستگذاری کشور است. کیفیت نیروی انسانی که در وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی کشور حضور دارند در خروجی آن دستگاه تاثیرگذار است و ارتباط نهادی میان سیاستگذار و نهاد علم و پژوهش ما را از حضور دانش آموختگان دانشگاه ها در دستگاه های اداری و اجرایی بینیاز نمیکند. این پیوند به جهت تنگناهای بودجهای سالهای اخیر باریکتر و لاغرتر شده است. برای سایر مسیرهای جایگزین که میتوانست این کمبود را تا حدی جبران کند، برنامهای نداشتهایم.
وزیر اقتصاد ادامه داد: غفلت کشور در عرصه اداری و حکمران به ویژه در سال های پس از تحریم باعث شد که بر مسائل کوتاهمدت و روزمره تمرکز کنیم. همچنین شاهد حس بینیازی دستگاه اجرایی نسبت به نهاد علم و پژوهش هستیم. تمرکز بیش از اندازه در مساله حال و رفع موانع کوتاهمدت میتواند سبب استفاده از دستاوردهای جدید دانشی در تصحیح مدل بخشهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور شود. این مساله را باید بتوانیم بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم و توجه سیاستگذاران و دانشگاهها را به این موضوع معطوف کنیم که نه دانشگاهها و نهادهای علم در بازی دانش خود گرفتار شوند و نه دستگاه های اجرایی از ارتباط نهادی با علم و پژوهش و استفاده از دانش آموختگان دانشگاه ها احساس بی نیازی کنند. برای حل این مساله باید راههای برونرفت متعددی را تعریف کنیم که مقدم بر همه آنها مساله زدودن حس بی نیازی مدیران دستگاه ها و مسئولان اجرایی نسبت به دانشگاه است.
وی با بیان اینکه اصل ایجاد احساس نیاز و محتاج بودن، گام اول است، تصریح کرد: در گامهای بعدی باید به دنبال مسیرهایی برای ترمیم این معضل و مشکل باشیم. ما در وزارت امور اقتصاد و دارایی به عنوان یک گام کوتاه مدت تلاش کردیم با راه اندازی نخستین مدرسه تابستانه وزارت امور اقتصاد و دارایی، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را با مسائل خود به شکل ملموس درگیر کنیم و از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان برای آشنایی با مسائل اقتصادی استفاده کنیم.
دکتر خاندوزی اظهار کرد: دانشآموختگان دانشگاهها کمتر در معرض مسالهها و دغدغههای سیاستگذاری قرار گرفتهاند؛ به همین دلیل آمادگی و ابزار لازم را برای حل این مسالهها و دغدغهها ندارند. تلاش میکنیم در مدرسه تابستانه مواجهه دانشجویان را با مسائل تنگتر و نزدیکتر کنیم تا وقتی به فضای دانشگاه بازمیگردند، دغدغهها، مسائل سیاستگذاران، قیدها و محدودیت های رفع آنها را بدانند. مواجهه افراد با تجربه اقتصادی با دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی سبب می شود اولویت بسیاری از مسائلی که در نگاه اول مساله استاد و دانشجو نیست ولی مساله مهم کشور است را تا حدی منتقل کنیم. قیدها و محدودیتها را بیان کنیم؛ در این هنگام از نهاد علم و پژوهش بخواهیم پیشنهادهای راهگشا و کارگشای خود را برای حل مسائل کشور مطرح کنند.
وی ادامه داد: امیدوارم دانشگاه نه فقط در شرایط اضطرار و در زمانی که کشور دچار مشکل می شود، بلکه در شرایط متعارف و بلندمدت هم همواره نقش مرجعیت خود را برای اثرگذاری بر کیفیت سیاست های اداره کشور داشته باشد. هر چه ارتباط بین دانشگاه و نهاد سیاستگذار بیشتر باشد، ما به هدف عالمان و متفکران بنیانگذار که جامعه مطلوبتر و زیستن با سطح بالا و کیفیت بیشتر است، نزدیکتر میشویم.
No tags for this post.