تبعیض جنسیتی در دنیای علم
به گزارش سیناپرس، مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه نیویورک و دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده است نشان می دهد که زنانی که روی پروژه های علمی کار می کنند ۱۳ درصد کمتر به عنوان نویسنده در مقالات تحقیقاتی معرفی می شوند.
این تیم از داده های گرفته شده از پروژه UMETRICS که توسط موسسه تحقیقات نوآوری و علم گردآوری شده بود، استفاده کرد. این پژوهش شامل اطلاعاتی در مورد بیش از ۱۲۵ هزار محقق است که بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در تقریباً ۱۰ هزار پروژه از جمله تحقیقات دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، فوق دکترا و کارکنان ارشد تحقیقاتی کار کرده اند.
آن ها دریافتند : شکاف جنسیتی در هر سطحی وجود دارد، اما این شکاف به ویژه برای محققان در مراحل اولیه حرفه آنها مشهود است. برای مثال، تنها ۱۵ درصد از دانشجویان دختر به عنوان نویسندگان پروژه هایی که روی آنها کار کرده اند، نسبت داده می شوند، در حالی که برای مثال، ۲۱ درصد از دانشجویان پسر عنوان نویسندگان اصلی را داشتند.
این تأثیر همچنین در تمام زمینه های مطالعاتی از جمله مواردی که زنان در آن اکثریت هستند، مانند حوزه سلامت دیده شد. به گفته پژوهشگران، شکاف واضحی بین میزان نامگذاری زنان و مردان به عنوان نویسندگان مشترک در نشریات وجود دارد.
پروفسور جولیا لین، یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشگاه نیویورک، در رابطه با موضوع فوق گفت: متاسفانه این شکاف قوی، پایدار و مستقل از زمینه تحقیقاتی است.
وی تاکید کرد: ما مدت هاست که می دانیم زنان با نرخ کمتری نسبت به مردان مقالات علمی منتشر کرده و ثبت اختراع می کنند. اما از آنجایی که داده های قبلی هرگز نشان نمی داد چه کسی در تحقیق شرکت کرده است، هیچ کس دلیل آن را نمی دانست. در این رابطه نظریات متعددی وجود داشته و در مواردی هم مقالات زنان در نشریات معتبر بدون دلیل خاصی رد می شد.
علاوه بر این، یک نظرسنجی از بیش از ۲۴۰۰ محقق که در کنار این تجزیه و تحلیل انجام شد، نشان داد که ۴۳ درصد از زنان گفتند که در مقایسه با ۳۸ درصد از مردان، از یک مقاله علمی که در آن مشارکت داشتهاند، حذف شده اند. بسیاری از پاسخ دهندگان همچنین خاطرنشان کردند که احساس می کنند اقلیت هستند و جامعه علمی در تمامی جهان کمابیش در شرایط مشابهی قرار دارند. به گفته محققان، این یافته ها می تواند سیاست های جدیدی را برای افزایش تنوع در علم بیان کند.
مترجم: فاطمه کردی
منبع: sciencefocus