کاهش عوارض جانبی پرتو درمانی به کمک چای سبز

به گزارش سیناپرس، نتیجه یک کارآزمایی توسط تیمی از محققان چینی نشان می دهد که محلولی از عصاره چای سبز می تواند برای کاهش بروز و شدت درماتیت یا عوارض پوستی ناشی از تشعشعات پرتو درمانی در زنانی که تحت رادیوتراپی پس از جراحی سرطان پستان قرار می گیرند، مفید واقع شود. 

سرطان پستان تعداد زیادی از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۰، ۲.۳ میلیون زن مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شده و این بیماری منجر به مرگ ۶۸۵ هزار نفر شده است.

نتایج یک مطالعه ۲۰ ساله نشان داده است که برای درمان زنان مبتلا به سرطان پستان، پرتودهی همچنان یک درمان مناسب محسوب می شود. با این حال، یکی از عوارض جانبی دردسرساز رادیوتراپی، درماتیت ناشی از تشعشع (RID) یا عوارض شدید و التهابات پوستی است.

به گفته پژوهشگران اطلاعات محدودی وجود دارد که نشان می دهد عصاره چای سبز حاوی اپی گالوکاتچین-3-گالات (EGCG) می تواند به بازگرداندن یکپارچگی پوست، احتمالاً از طریق اثر ضد التهابی کمک کند. علاوه بر این، برخی شواهد نشان می ‌دهند که عصاره چای سبز می ‌تواند واکنش‌ های پوستی حاد ناشی از تشعشعات را کاهش دهد که شامل درد، احساس سوزش، خارش، کشیدن و حساسیت می ‌شود. 

در ادامه تیمی از پژوهشگران چینی، زنان مبتلا به سرطان پستان را که تحت رادیوتراپی بعد از عمل جراحی قرار می ‌گرفتند، انتخاب کرده و سپس آنها را به‌ طور تصادفی به درمان با عصاره چای سبز یا دارونما درمان کردند.

هر دو محلول از روز اول درمان به کل بافت پستان اسپری شدند و این درمان تا دو هفته ادامه یافت. ارزیابی عوارض و التهابات پوستی به صورت هفتگی با استفاده از مقیاسی از  صفر تا ۴ که از میزان بدون تغییر تا اختلال شدید بود، ارزیابی شد.

این مقیاس نشان می دهد که نمرات بالاتر نشان دهنده درماتیت شدیدتر است. به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، علائم گزارش شده توسط بیماران شامل درد، خارش و حساسیت نیز در این تجزیه تحلیل ها گنجانده شد. 

در انتها نتایج آزمایش ها نشان داد:بروز درجه ۲ یا بالاتر درماتیت ناشی از تشعشعات در گروه عصاره چای سبز ۵۰.۵ درصد و در گروه دارونما ۷۲.۲ درصد بود.

به گزارش سیناپرس، محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده پیشگیرانه از عصاره چای سبز به طور قابل توجهی بروز و شدت درماتیت و عوارض شدید پوستی ناشی از پرتودرمانی را کاهش داده و این عصاره این پتانسیل را دارد که به انتخاب جدیدی برای مراقبت از پوست در زنانی که رادیوتراپی می کنند، تبدیل شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Dermatol منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا