قصابان و دامپزشکان در معرض خطر بیماری تب کریمه کنگو

غلامرضا حراجی در جمع خبرنگاران گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری های ویروسی و مشترک بین انسان و دام به شمار می رود که از طریق له کردن کنه با دست برهنه و بدون پوشش و همچنین گزیده شدن انسان توسط کنه آلوده، از دام به انسان منتقل می شود.

وی افزود: این بیماری با ایجاد علایم تب بالا و خونریزی در سرتاسر بدن می تواند باعث مرگ فرد بیمار شود.
حراجی ادامه داد: افراد در خطر بیماری شامل دامداران، سلاخان کشتارگاه، قصابان، دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی و پزشکان و پرستاران هستند.

وی تصریح کرد:همچنین با توجه به وجود عامل بیماری در ترشحات دام بیمار در صورت ذبح غیر مجاز دام های آلوده و لمس گوشت دام تازه ذبح شده، احتمال ابتلای مصرف کنندگان گوشت دام تازه ذبح شده نیز وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گیلان تصریح کرد:  در حال حاضر برای مبارزه با انگلهای خارجی بدن دام  در دام سنگین به صورت سمپاشی و در دام سبک به صورت حمام ضد کنه توسط اکیپ های دامپزشکی در مناطق ییلاقی انجام می گیرد.

وی افزود:به این ترتیب با از بین بردن  کنه ها و سایر انگلهای خارجی ضمن  تأمین سلامت دام از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) از دام آلوده یا کنه ها به انسان جلوگیری می شود.

 حراجی افزود: در این راستا از ابتدای سالجاری تاکنون با مصرف حدود 1250 لیتر سموم ضدکنه، سمپاشی  بدن بیش از 49هزار راس دام و 157 هزار متر مربع جایگاه دام ها توسط شبکه های دامپزشکی در استان گیلان انجام شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا