این پارچه قادر به شنیدن صدای قلب شماست

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران موفق به طراحی الیافی شده اند که قادر به شنیدن صدای قلب افراد است. این فناوری بالقوه انقلابی می ‌تواند منجر به تولید سمعک‌ های پوشیدنی و لباس ‌هایی شود که قادر به ارتباط با یکدیگر هستند. نحوه عملکرد فناوری فوق، بدین صورت است که ابتدا صداها به ارتعاشات مکانیکی تبدیل شده و سپس به صورت سیگنال های الکتریکی در می آیند.

این فناوری مشابه نحوه عملکرد گوش بوده و البته باید توجه داشت که همه پارچه ها در پاسخ به صداها می لرزند، اگرچه این پاسخ ها معمولاً برای شنیدن بسیار کوچک هستند.به گزارش سیناپرس، در این مطالعه جدید، محققان یک الیاف منفرد را به آستر داخلی پیراهن، درست روی ناحیه قفسه سینه، دوخته و دریافتند که این الیفا ضربان قلب یک داوطلب سالم را به‌ دقت تشخیص می ‌دهد.

دکتر وی یان، سرپرست تیم تحقیقاتی فوق که در این رابطه می ‌گوید: این فناوری را می‌توان با پوسته فضاپیما ادغام کرد تا به گرد و غبار فضایی انباشته شده گوش داده یا در ساختمان‌ ها برای شناسایی ترک‌ها یا تنش ها استفاده کرد. قابلیت های الیاف فوق بسیار زیاد بوده و حتی می‌ توان آن را در یک شبکه هوشمند برای نظارت بر ماهی‌ های اقیانوس استفاده کرد. شما حتی با پوشیدن یک لباس آکوستیک، ممکن است از طریق آن صحبت کرده و  به تماس‌های تلفنی پاسخ داده و با دیگران ارتباط برقرار کنید.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، این پارچه می ‌تواند به ‌طور نامحسوس با پوست انسان ارتباط برقرار کرده و به کاربران این امکان را می‌ دهد تا وضعیت قلب و تنفس خود را به ‌صورت راحت، مداوم، هم ‌زمان  در درازمدت کنترل کنند. 

پارچه فوق از موادی ساخته شده است که هنگام خم شدن یا دریافت فشار ، سیگنال الکتریکی تولید می کند و راهی برای تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنال های الکتریکی می دهد. این دستگاه می‌تواند طیف وسیعی از صداها را ضبط کرده و همچنین می ‌تواند نویز جهت صداهای ناگهانی مانند دست زدن را تعیین کند.

مترجم: مریم عالمی
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا