کشف سیاره ای که نباید وجود داشته باشد

به گزارش سیناپرس، ایان کراسفیلد (Ian Crossfield) ستاره شناس دانشگاه کانزاس می گوید داده های جدید تلسکوپ های فضایی تس و اسپیتزر ناسا اولین نگاه را به جو یک سیاره فراخورشیدی جلب می کنند. سیاره LTT 9779b، که حدود ۲۶۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، آنقدر به ستاره اصلی خود نزدیک است که زمینی برای فرود کاوشگر ندارد.

کراسفیلد توضیح می دهد: این سیاره سطح جامد ندارد و حتی از عطارد در منظومه شمسی ما بسیار داغتر است. یک سال در این سیاره کمتر از ۲۴ ساعت است و به همین سرعت به دور ستاره ‌اش می ‌چرخد. این چرخش سریع نپتون داغ به دور خورشید خود تنها چیزی نیست که دانشمندان را شوکه کرده است. به گزارش سیناپرس، بر خلاف بسیاری از سیارات که آب و جو خود را در یک مدار نزدیک از دست می دهند، مطالعه بر روی LTT 9779b نشان می دهد که یک لایه ابر به نوعی در اینجا در امان مانده است.

این استادیار فیزیک و ستاره ‌شناسی می‌ گوید: برای اولین بار، نوری را که از این سیاره می ‌آید را اندازه‌ گیری کردیم. این سیاره به قدری تحت تابش ستاره اش قرار دارد که دمای آن بیش از ۱۶۵۰ درجه سانتیگراد است و جو آن می توانست به طور کامل تبخیر شده باشد. با این حال، مشاهدات اسپیتزر جو آن را از طریق نور مادون قرمزی که سیاره ساطع می کند به ما نشان می دهد.
محققان این مطالعه اضافه می کنند : تلسکوپ های ناسا نور فروسرخ را که از سیاره می آید را اندازه گیری کردند. اندازه گیری این نور دمای سیاره و نقاط گرمتر و سردتر را نشان می دهد. نیکلاس کاوان (Nicolas Cowan) از دانشگاه مک گیل مونترال می ‌افزاید: سیاره بسیار سردتر از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم و این امر نشان می ‌دهد که بیشتر نور ستاره‌ ای که به آن برخورد می ‌کند، احتمالاً به دلیل ابرهای جو جذب نمی شود. سیاره همچنین در شب گرم نیست و نور ستاره‌ ای که تابیده می ‌شود احتمالاً در اتمسفر جذب می شود.

به گفته پژوهشگران، وجه اشتراک اصلی نپتون، سیاره هشتم منظومه شمسی و نپتون های داغ اندازه آنهاست. پهنای نپتون ما حدود چهار برابر زمین است. ناسا آن را غول یخی می نامد که تاریک و سرد است و در فاصله ۴.۵ میلیارد کیلومتری از خورشید قرار دارد.

کراسفیلد می گوید با این حال، نپتون داغ در ناحیه‌ ای در اطراف خورشید خود جای گرفته که معمولاً فاقد جو است. یافتن بیشتر سیارات فراخورشیدی که نزدیک به ستاره خود هستند، یا جهان‌ های گازی غول‌ پیکر یا سیارات صخره ‌ای بدون اتمسفر یک امر نادر است.

به گزارش سیناپرس، در حالی که هیچ کس از زمین قرار نیست از این سیاره بازدید کند، محققان می گویند یافتن جو در LTT 9779b تمرین خوبی برای یافتن سیارات مشابه زمین است.

به گفته پژوهشگران، آنچه اندازه‌ گیری ‌های ما تاکنون نشان می ‌دهد همان چیزی است که ما ویژگی ‌های جذب طیفی می ‌نامیم و طیف آن نشان ‌دهنده وجود مونوکسید کربن و یا دی اکسید کربن در جو است. کراسفیلد توضیح می‌دهد که ما در حال بررسی این موضوع هستیم که چه مولکولی جو این سیاره را تشکیل می دهد. 

شرح کامل این مطالعه در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا