نوشیدن قهوه شما را ولخرج می کند
به گزارش سیناپرس، محققان توصیه می کنند قبل از خرید کردن قهوه ننوشید، زیرا یافته های جدید یک مطالعه نشان می دهد افرادی که قبل از خرید یک فنجان قهوه رایگان می نوشند، در نهایت ۵۰ درصد پول بیشتری خرج کرده و ۳۰ درصد اقلام بیشتری نسبت به سایر افراد می خرند.
دلیل این موضوع نیز بسیار جالب است زیرا کافئین به عنوان یک محرک قوی، دوپامین را در مغز ترشح می کند که ذهن و بدن را تحریک کرده و فرد ترغیب به خیرد بیشتر می شود.
دیپایان بیسواس، نویسنده ارشد این مطالعه، استاد بازاریابی در دانشگاه فلوریدای جنوبی، در این رابطه می گوید: مصرف قهوه منجر به یک حالت پرانرژی می شود که به نوبه خود باعث افزایش تکانشگری و کاهش خود کنترلی خواهد شد در نتیجه، مصرف کافئین منجر به تحریک خرید از نظر تعداد بیشتر اقلام خریداری شده و صرف هزینه های بیشتر می شود.
برای بررسی دقیق تر این موضوع، محققان یک دستگاه اسپرسوساز را در ورودی یک فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی و کالاهای خانگی در فرانسه و همچنین یک فروشگاه بزرگ در اسپانیا راه اندازی کردند.
به گزارش سیناپرس، با ورود به این فروشگاه ها، بیش از ۳۰۰ خریدار یک فنجان دریافت کردند که هنوز چیزی در آن وجود نداشت. حدود نیمی از این خریداران قهوه ای حاوی تقریباً ۱۰۰ میلی گرم کافئین سفارش دادند، در حالی که نیمی دیگر قهوه بدون کافئین یا آب مصرف کردند. نکته مهم این است که مشتریان هنگام خروج از فروشگاه ها، رسید خرید خود را با محققان به اشتراک گذاشتند.
مقایسه این افراد نشان داد کسانی که قهوه کافئین دار نوشیدند، به میزان قابل توجهی اقلام بیشتری خریداری کرده و پول بیشتری خرج می کردند.به گزارش سیناپرس، نکته جالب اینجاست که به نظر می رسد نوشیدن کافئین بر انواع اقلامی که مردم می خرند نیز تأثیر می گذارد.
خریدارانی که کافئین مینوشیدند، اقلام غیرضروری مانند شمع ها، عطر ها و .. را بیشتر از بقیه می خریدند. با این حال، هنگام خرید اقلام سودمندتر مانند ظروف آشپزخانه، سبدهای ذخیره سازی و بین خریداران کافئین دار و بدون کافئین تفاوت های کمی وجود داشت.
به گزارش سیناپرس، نویسندگان مطالعه همچنین بررسی چهارم خودرا در آزمایشگاه انجام داده و تأثیر کافئین را بر خرید آنلاین آزمایش کردند. آنها گروهی متشکل از ۲۰۰ دانش آموز مدرسه بازرگانی را بسته به اینکه قهوه کافئین دار می نوشند یا بدون کافئین، جدا کردند. سپس، هر فرد باید انتخاب می کرد که کدام اقلام را از لیست ۶۶ گزینه ای خریداری کند.
در این فاز از مطالعات نیز مشخص شد باز هم، افرادی که کافئین مصرف میکنند، اقلام غیر ضروری (مانند ماساژور) را از لیست انتخاب می کنند، در حالی که دیگران تمایل دارند کالاهای کاربردی تری مانند دفترچه یادداشت را انتخاب کنند.
پروفسور بیسواس در پایان توضیحات خود میگوید: در حالی که مصرف متوسط کافئین می تواند مزایای سلامتی مثبتی داشته باشد، در عین حال می تواند عواقب ناخواسته ای در هنگام خرید داشته باشد. به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله بازاریابی (Journal of Marketing) منتشر شده است.
مترجم: زهرا همراز
No tags for this post.