ارتباط قوی بین قرار گرفتن در معرض رادون و سرطان ریه

به گزارش سیناپرس، گاز رادون موجود در هوا به ذرات رادیواکتیو ریز تجزیه می شود که می تواند به سلول های ریه آسیب برساند و منجر به سرطان شود.

دیوید بی ریچاردسون (David B. Richardson) پژوهشگر ارشد این مطالعات و رئیس تحقیقات بهداشت محیطی و شغلی از دانشگاه کالیفرنیا می گوید: امروزه عملیات استخراج معادن نسبت به گذشته کمتر مستلزم قرار گرفتن در معرض این گاز است، اما مطالعات ما نشان می ‌دهد که حتی قرار گرفتن در معرض کم این گاز همچنان خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می ‌دهد. او اضافه می کند که کاهش قرار گرفتن در معرض رادون در محل کار و خانه همچنان یک راه مهم برای کاهش سرطان ریه است.

این تحقیقات توسط تیمی از متخصصان بهداشت و دانشگاهیان ایالات متحده، کانادا، جمهوری چک، فرانسه و آلمان انجام شد. طی آن محققان اعلام کردند که معدنچیان در طول تاریخ دارای بالاترین سطوح قرار گرفتن در معرض رادون در محل کار بوده ‌اند، اما این تیم تحقیقاتی همچنین به طیف گسترده ‌ای از مکان‌ های کاری دیگر که رادون قابل‌ توجهی دارند؛ از جمله مترو، تونل‌ ها، کانال ‌های خدمات شهری، پارکینگ ‌های زیرزمینی، کارخانه‌ های تولید کود فسفاته و پالایشگاه‌های نفت اشاره می کند. به گفته پژوهشگران، در این مکان ها غلظت ها معمولاً کم است اما بسته به نوع زمین، ساخت و ساز ساختمان، تهویه و گرمایش می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد.

یافته ‌های پژوهشگران نشان می ‌دهد: خطر ابتلا به سرطان ریه به شدت برای افراد در معرض این گاز وجود دارد. محققان معتقدند که حتی قرار گرفتن در معرض سطوح پایین رادون نیز بر خطر سرطان ریه در میان بزرگسالان جوان تأثیر می گذارد.

به گزارش سیناپرس، ریچاردسون در انتها گفت: مطالعه ما بر نیاز به حفاظت بهتر تأکید کرده و پایه‌ ای قوی برای ساخت نسل جدیدی از مدل ‌ها برای کنترل خطر سرطان ریه پس از قرار گرفتن در معرض سطح پایین رادون، ایجاد می ‌کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Environmental Health Perspectives منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا