در پی کاوش های انجام شده در مرکز چین؛

کشف تصفیه خانه دو هزار ساله آب توسط باستان شناسان

کد خبر : 133705 جمعه 27 خرداد 1401 - 08:34:01

تیمی از باستان شناسان در استان هنان واقع در مرکز چین سه آبراهه بزرگ پیدا کردند که قدمت آنها به سلسله های وی و جین در فاصله سال های ۲۲۰ تا ۴۲۰ میلادی برمی گردد.

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران با همکاری موسسه باستان شناسی زیر نظر آکادمی علوم اجتماعی چین، موفق به کشف تأسیسات باستانی تصفیه و حفاظت از آب در شهر لوئویانگ شدند. این سازه ها شامل سه آبریز سنگی است که در کنار هم از جنوب غربی به سمت شمال شرقی می چرخند.

گائو ژیااوتائو (Guo Xiaotao)  از باستان شناسان ارشد این تیم پژوهشی در مورد یافته های فوق گفت: اگرچه ارتفاع ، مقیاس و شکل بنایی این سه آبراه کمی متفاوت است، اما شواهد نشان می دهد این تاسیاست به گونه ای آشکار در برنامه ریزی و ساخت و ساز یکپارچه هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اسناد تاریخی نشان می دهد که این آبراه ها به عنوان کانال های انحراف آب از کاخ قدیمی در Luoyang به سمت شمال کاخ استفاده می شده است.

به گزارش سیناپرس، لیو تائو، سرپرست این تیم کاوش نیز در تکمیل توضیحات همکارش گفت: این امکانات نشان دهنده مهارت‌های باستانی پروژه‌ های حفاظت از آب در سلسله‌های وی و جین و همچنین شناخت برنامه ریزی درست در شهرهای قدیمی با هدف تصفیه، تحول و استفاده از منابع آبی است.

در خاتمه گفتنی است، کاوش و مطالعات علمی در این سایت ادامه داشته و باستان شناسان در تلاش هستند جزئیات بیشتری در این رابطه به دست آورند. در این گزارش می توانید تصاویر مرتبط با این تاسیسات باستانی را مشاهده کنید.

منبع: english.news