با خیال راحت قهوه بنوشید

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف قهوه که یک نوشیدنی محبوب به شمار می رود،  در زمان بارداری کاملا بی خطر است. محققان دانشگاه کوئینزلند دریافتند که مصرف قهوه در حد اعتدال خطر سقط جنین، مرده زایی یا زایمان زودرس را افزایش نمی دهد.

دکتر گان هلن موئن (Gunn-Helen Moen)  در این رابطه اعلام کرد: دستورالعمل های فعلی سازمان جهانی بهداشت می گوید زنان باردار باید کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کافئین یا دو تا سه فنجان در روز مصرف کنند.

اما دستور العمل فوق بر اساس مطالعات مشاهده ‌ای است که در آن تفکیک نوشیدن قهوه از سایر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، الکل یا رژیم غذایی نامناسب دشوار است. ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا قهوه به تنهایی واقعاً خطر پیامدهای نامطلوب بارداری را افزایش می ‌دهد یا خیر.  تحقیقات ما نشان می‌ دهد که اینطور نیست. در این میان باید توجه داشت که ژن های شما می توانند میزان قهوه ای که دوست دارید بنوشید را مشخص کنند.

دکتر دانیل هوانگ از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی در تکمیل سخنان همکار خود اضافه می کند که تمایل افراد به نوشیدن قهوه تا حدی به ژنتیک مربوط می شود. در واقع، انواع ژن های خاص می تواند بر میزان علاقه مردم به نوشیدن قهوه تأثیر بگذارد. این پژوهش نشان می دهد که این گونه های ژنتیکی نه تنها بر مصرف قهوه در جمعیت عمومی بلکه در زنان باردار نیز تأثیر می گذارد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این تیم تحقیقاتی به طور خاص از تکنیکی به نام تصادفی سازی مندلی استفاده کردند که از هشت الگوی ژنتیکی استفاده می کرد که رفتار نوشیدن قهوه  درزن باردار را پیش بینی می کند.

دکتر هوانگ در این رابطه توضیح می‌دهد: از آنجایی که نمی ‌توانیم از زنان بخواهیم مقادیر تجویز شده قهوه را در دوران بارداری خود بنوشند، از تجزیه و تحلیل ژنتیکی برای تقلید از یک کارآزمایی کنترل تصادفی استفاده کردیم. ولی به طور قطع می توان اعلام کرد نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح کودک شما را در معرض خطر قرار نمی دهد

نتایج نشان می دهد: زنانی که در دوران بارداری خود قهوه می نوشند نسبت به زنانی که قهوه مصرف نمی کنند در معرض خطر بیشتری برای عوارض قرار ندارند. وقتی صحبت از رژیم غذایی در دوران بارداری به میان می‌آید، معمولاً به زنان توصیه می‌شود که عادات خود را کنار بگذارند، اما این مطالعه نشان می‌ دهد که آنها همچنان می ‌توانند بدون نگرانی از افزایش خطر این پیامدهای بارداری از قهوه لذت ببرند.

به گزارش سیناپرس، این تیم خاطرنشان می کند که تجزیه و تحلیل ژنتیکی آنها فقط برخی از خطرات بارداری را بررسی می کند. آنها هشدار می دهند که مصرف زیاد قهوه همچنان می تواند بر سایر عوامل بارداری مانند رشد جنین در رحم تأثیر بگذارد. به همین دلیل، نویسندگان مطالعه همچنان به زنان باردار توصیه می کنند که نوشیدن قهوه خود را طی این ۹ ماه در سطح کم تا متوسط نگه دارند.

این مطالعه در آخرین شماره مجله بین المللی اپیدمیولوژی (International Journal of Epidemiology) منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز