انسان بیشتر از پنج حس اصلی دارد

به گزارش سیناپرس، دکتر لیزا فلدمن بارت، متخصص عصب ‌شناس، در مطالعات خود روش ‌های مختلفی که ما می ‌توانیم جهان را فراتر از بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی درک کنیم، بررسی می ‌کند. متخصصین این حواس پنج گانه را حواس برون شناسی می نامند زیرا اطلاعاتی در مورد دنیای بیرونی به انسان منتقل می کنند.

در این میان اما محققان معتقدند: بدن انسان دارای گیرنده ‌هایی برای رویداد هایی است که در درون بدن رخ می ‌دهد. رویدادهایی مانند ضربان قلب، گشاد شدن ریه‌ ها، سر و صدای معده و بسیاری از حرکات دیگر که کاملاً از آنها بی ‌خبر هستید. آن ها به طور سنتی در کنار هم به عنوان حس دیگری، به نام  حس پیشگیری کننده  گروه بندی می شوند.

با این حال پاسخ مناسب به این سوال حتی پیچیده تر و جالب تر است. بدن انسان گیرنده هایی برای حمل انواع دیگری از اطلاعات، مانند دما، دارد که ما معمولا آنها را حواس نمی دانیم.

علاوه بر این برخی از گیرنده های بدن انسان برای بیش از یک حس استفاده می شوند. برای مثال، شبکیه ‌های شما دریچه ‌هایی جهت دریافت امواج نوری هستند که برای بینایی به آن نیاز دارید،اما برخی از سلول ‌های شبکیه نیز به مغز شما اطلاع می ‌دهند که آیا روز یا شب ؟

به گزارش سیناپرس، این حس تشخیص روز یا شب، مبنای ریتم های شبانه روزی است که بر متابولیسم و چرخه خواب – بیداری انسان تأثیر می گذارد. در حقیقت باید پذیرفت هیچ حسی به تنهایی عمل نکرده و حواسی مانند بينايي، با حواس ديگری كه جدا به نظر می ‌رسند، در هم تنيده شده‌اند.به عنوان مثال، آنچه می‌بینید و نحوه مشاهده آن، با ردیابی ضربان قلب توسط مغز شما مرتبط است. از منظر پزشکی، در لحظاتی که قلب شما منقبض شده و خون را به سمت رگ های شما می فرستد، مغز اطلاعات بصری کمتری از جهان دریافت می کند.

مغز شما همچنین حس هایی را می سازد که گیرنده ای برای آنها ندارید. به عنوان مثال، طعم، که مغز از ترکیب داده های چشایی  و بویایی  می سازد، و رطوبت، که از تلفیق لمس و دما ایجاد می شود.

در واقع، مغز شما هر چیزی را که می بینید، می شنوید، بو می کنید، می چشید و احساس می کنید با استفاده از اطلاعاتی فراتر از اطلاعات حسی گیرنده های بدن شما می سازد. علاوه بر این مغز انسان در واقع ممکن است قبل از دیدن یک منظره یا رویداد، بر اساس تجربیات گذشته وضعیت بدن را پیش ‌بینی ‌کند. به گزارش سیناپرس، این پیش ‌بینی ‌های خود را با داده ‌های حسی دریافتی از شبکیه چشم ترکیب می‌ کند تا تجربه بصری شما را از دنیای اطرافتان بسازد.

به گزارش سیناپرس،به طور مشابه، هنگامی که انگشتان خود را روی مچ دست خود قرار می دهید تا نبض خود را احساس کنید، در واقع ساختاری را بر اساس پیش بینی های مغز خود و داده های حسی واقعی احساس می کنید. در خاتمه باید گفت شما احساسات را با اندام های حسی خود تجربه نمی کنید بلکه آنها را با مغز خود تجربه می کنید.

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا