استرس، سیستم ایمنی تان را پیر می کند

به گزارش سیناپرس، بر اساس یک مطالعه جدید در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، انواع استرس به شکل رویدادهای آسیب ‌زا، فشارهای شغلی، عوامل استرس ‌زای روزمره و تبعیض می تواند پیری سیستم ایمنی را تسریع کرده و به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری ‌های ناشی از عفونت ‌هایی مانند کرونا را افزایش دهد.

نتایج این پژوهش می ‌تواند به توضیح نابرابری‌ها در سلامت مرتبط با سن از جمله تلفات نابرابر بیماری های همه ‌گیر و شناسایی نقاط احتمالی برای مداخله کمک کند. به گفته محققان، با افزایش جمعیت افراد مسن در جهان، درک نابرابری ها در سلامت مرتبط با سن ضروری است.

اریک کلوپاک (Eric Klopack) پژوهشگر ارشد این مطالعه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در این باره گفت: تغییرات مرتبط با افزایش سن در سیستم ایمنی نقش مهمی در کاهش سلامتی دارد. این مطالعه به روشن شدن مکانیسم های دخیل در پیری سیستم ایمنی کمک می کند.

او در ادامه افزود: با بالا رفتن سن افراد، عملکرد سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی کاهش چشمگیری را آغاز کرده و وضعیتی به نام ایمونوسنسانس به وجود می آید. با بالا رفتن سن، نمایه ایمنی فرد ضعیف می شود که شامل تعداد زیادی گلبول سفید فرسوده در گردش و تعداد کمی گلبول سفید تازه و آماده برای مقابله با مهاجمان جدید است.

به گفته محققان، پیری سیستم ایمنی نه تنها با سرطان، بلکه با بیماری های قلبی عروقی، افزایش خطر ابتلا به ذات الریه، کاهش کارایی واکسن ها و پیری سیستم اندام مرتبط است. اما چه چیزی باعث تفاوت های شدید سلامتی در بزرگسالان همسن می شود؟به گزارش سیناپرس، برای درک این موضوع محققان تصمیم گرفتند ببینند که آیا می‌ توانند ارتباط بین قرار گرفتن در معرض استرس به عنوان یکی از عوامل شناخته شده در ضعف سلامت و کاهش قدرت در سیستم ایمنی را کشف کنند.

پژوهشگران مجموعه داده های عظیمی برای اندازه گیری قرار گرفتن در معرض انواع مختلف استرس های اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان به پرسشنامه ای پاسخ دادند که برای ارزیابی تجربیات آن ها از استرس اجتماعی از جمله رویدادهای استرس زای زندگی، استرس مزمن و تبعیض شکل گرفته بود. سپس نمونه‌ های خون شرکت‌ کنندگان از طریق فلوسیتومتری که یک روش آزمایشگاهی است که سلول ‌های خونی را در جریان عبور یک به یک در جریانی باریک از مقابل لیزر، شمارش و طبقه ‌بندی می ‌کند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

همانطور که انتظار می رفت، افرادی که میزان استرس بالاتری داشتند، پروفایل های ایمنی ضعیف تری با درصد کمتری از قوای مبارزه برای رویارویی با بیماری های تازه و درصد بالاتری از گلبول های سفید فرسوده خون داشتند. 

کنترل برخی منابع استرس ممکن است غیرممکن باشد اما محققان می گویند ممکن است راه حلی وجود داشته باشد. سلول های T به عنوان یکی از اجزای حیاتی ایمنی در غده ای به نام تیموس بالغ می شوند که درست در جلو و بالای قلب قرار دارد. با افزایش سن، بافت تیموس کوچک شده و با بافت چربی جایگزین می شود و در نتیجه تولید سلول های ایمنی کاهش می یابد.

تحقیقات گذشته نشان می دهد که این روند توسط عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی نامناسب و ورزش کم تسریع می شود که هر دو با استرس اجتماعی مرتبط هستند.

به گزاش سیناپرس، کلوپاک در انتها گفت: در این مطالعه، پس از کنترل آماری رژیم غذایی نامناسب و ورزش کم، ارتباط بین استرس و تسریع پیری سیستم ایمنی چندان قوی نبود. این یافته بدان معناست که افرادی که استرس بیشتری را تجربه می ‌کنند، عادت‌های غذایی و ورزش ضعیف ‌تری دارند که تا حدودی توضیح می ‌دهد که چرا پیری ایمنی تسریع‌ شده‌ تری دارند.به گزارش سیناپرس، بنابراین، بهبود رژیم غذایی و رفتارهای ورزشی در افراد مسن ممکن است به جبران پیری ایمنی مرتبط با استرس کمک کند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: news.usc

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا