ضرورت طراحی زیست بوم زندگی برای نخبگان کشور 

به گزارش سیناپرس، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، در مراسم معارفه رییس جدید و تکریم رییس سابق جهاددانشگاهی در جمع رؤسا، معاونین و مدیران پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی که امروز در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: نکات جالبی را در منویات مقام معظم رهبری درخصوص جهاد دانشگاهی دیدم. اولین نکته این است که نهادی در کشور وجود دارد که صحبت های رهبری در مورد این نهاد به بیش از ۷۰ صفحه می‌رسد. بیانات رهبری در مسیر رشد و پیشرفت ایران اسلامی را داریم. بنابراین نقشه راه کاملا مشخص است.

وی افزود: یک سازه پایدار حداقل به ۴ ستون نیاز دارد و جالب است که مقام معظم رهبری، در کنار روحانیت، سپاه و دولت، جهاد دانشگاهی را یکی از ستون های انقلاب و کشور عنوان می کنند. قطعا ظرفیت این نهاد بسیار بیشتر از چیزی است که شاهد آن هستیم. جا دارد از الگوی جهادگران واقعی از جمله مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی یاد کنم، امیدوارم همگی ما بتوانیم جهادگران واقعی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بار این مسئولیت بر دوش من گذاشته شده است و تلاش میکنم با تمام توان و انرژی تا زمانی که خداوند این فرصت را در اختیار من قرار دهد، مسئولیت خود را به درستی انجام دهم و روزی که این مجموعه را ترک میکنم، شرمنده خداوند و همکاران جهادگرم نباشم.

وی تصریح کرد: اگر مرور کوتاهی به تاریخ توسعه آمریکا داشته باشیم، می‌بینیم که در دوران جنگ سرد تمام توان این کشور در اختیار دکترین علم برای دفاع قرار گرفت. وضع اقتصادی آمریکا در این زمان چندان خوب نبود اما نتیجه آن، توسعه شدید علوم دفاعی این کشور بود. بعد از فروپاشی شوروی این دکترین تغییر کرد و تبدیل به دکترین علم برای اقتصاد و جامعه شد. در نتیجه تغییر این دکترین، زیست بوم ها و اکوسیستم هایی به نام پارک های علم و فناوری شکل گرفتند.

رییس جهاد دانشگاهی اظهارداشت: نگاهی به کشور خودمان داشته باشیم.انقلاب اسلامی به پیروزی میرسد، جنگ تحمیلی آغاز می شود و در این شرایط، یک نهاد و زیست بوم تحت عنوان جهاد دانشگاهی شکل می گیرد. دقت کنید این دو مفهوم بسیار به هم نزدیک هستند.

دهقانی فیروزآبادی خاطر نشان کرد: زیست بوم جهاد دانشگاهی حداقل ۱۰ سال قبل از شکل‌گیری پارک های علم و فناوری در کشور ما ایجاد شد. مجموعه ای که براساس مفهوم «جهاد» و نه براساس مفهوم «پارک» شکل گرفت.

وی تاکید کرد: به قول معروف «سالها دل طلب جام جم از ما می کرد/ آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد» ما سالهاست که نهادی مثل جهاد دانشگاهی را در اختیار داریم. نهادی که مرکز رشد است، مرکز شتابدهی است.

وی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر بازی عوض شده و مفاهیم جدید هم به‌وجود آمدند. می گویم جهاد دانشگاهی پل نیست! بازیگری نیست که در زمین دیگران بازی کند بلکه زمین بازی خود را با اتکا به توان و ظرفیت نیروهای جهادی خود دارد.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: نباید در یک پارادایم قدیمی بمانیم بلکه باید با تکیه بر مفهوم خاص جهاد، یک زیست بوم طراحی کنیم. به فضل خداوند طرح تحول جهاد دانشگاهی را در دستور کار داریم. به دنبال طراحی زیست بومی هستیم که یک مجموعه پویا در یک زمین بازی فراخ داشته باشیم که اثرات آن در علم و فناوری، جامعه، اقتصاد و معیشت مردم دیده شود. این اتفاق نمی افتد مگر اینکه زیست بوم زندگی برای نخبگان کشور داشته باشیم.

گزارش:فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا