معاینات مرتب شبکیه در بیماران مبتلا به دیابت تاکید می شود

همایون نیک خواه  متخصص چشم و فلوشیپ شبکیه با اعلام این خبر که پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی ایران ، از ۲۵ تا ۲۷ خرداد ماه در مرکز همایش های رازی برگزار می شود،  گفت : برنامه اول ما که به دژنرسانس وابسته به سن شبکیه می پردازد روز چهارشنبه در سالن شماره ۳ مرکز همایش های رازی و به مدت یک ساعت برگزار می شود.

موضوع سخنرانی اول درمان هایی است که به تازگی برای نوع مرطوب دژنرسانس وابسته به سن شبکیه موجود شده است و یا در مراحل انتهایی ازمایشات بالینی است. چرا که هدف از این درمان های جدید استفاده از داروهایی است که از یک طرف تاثیر قوی تری نسبت به درمانهای قبلی داشته باشند و از سوی دیگر طول اثر بیشتری داشته باشند و لذا مثل قبل لازم نباشد ماهیانه تزریق داخل چشم برای این بیماران انجام دهیم.

وی  عنوان سخنرانی دوم در این برنامه یک ساعته  درمان های جدیدی نام برد  که به زودی برای نوع خشک دژنرسانس وابسته به سن شبکیه  در اختیار قرار می گیرند و خوب همانطور که می دانید ما در حال حاضر درمان موثری برای نوع خشک دژنرسانس شبکیه در اختیار نداریم ولی مطالعاتی دراین باره در حال انجام است و در سخنرانی دوم در مورد این درمانها صحبت خواهد شد .

این متخصص چشم و فلوشیب شبکیه  در مورد رتینوپاتی نارسی به عنوان یک علت قابل  پیشگیری نابینایی در کودکان اعلام کرد و افزود:  از آنجا که این بیماری قابل پیشگیری است، بسیار مورد اهمیت قرار دارد که طی  برنامه یکساعته در مورد این موضوع در پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی ایران به بحث و بررسی خواهیم پرداخت.

 نیک خواه از رتینوپاتی نارسی  به عنوان یکی از موضوعات مهم مبتلا به چشم پزشکان شبکیه نام برد و گفت: در مطالعه ای که بر روی رتینوپاتی نارسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد و نتایج آن در سال ۲۰۱۹ چاپ شد  تاکید کردیم همه نوزادانی که موقع تولد سن ۳۴ هفته و کمتر دارند و یا وزن آنها از ۲هزارگرم کمتر است حتما باید در ۴ هفتگی بعد از تولد ، توسط چشم پزشک  ترجیحا، متخصص شبکیه معاینه شوند و در این مطالعه نشان داده شد انجام این معاینات برای پیشگیری از عوارض ناخواسته رتینوپاتی پره ماچوریتی  که می تواند منجر به نابینایی کودک شود بسیار مهم است.

وی ادامه داد: متاسفانه رتینوپاتی نارسی در مراحل ابتدایی هیچ علامتی ندارد و برای اینکه بتوانیم از نابینایی ناشی از ان پیشگیری کنیم هیچ چاره ای جز معاینات منظم و به موقع نوزادان نارس نداریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد : مطالعه دیگری که اخیرا در سال ۲۰۲۲ توسط من و همکارانم چاپ شد در مورد نوع غیر پرو لیفراتیو دیابتیک رتینوپاتی و امکان تغییر نگرش ما به بیماران  دچاراین فرم از دیابتیک رتینوپاتی  است. دراین مطالعه ما در مورد مزایای درمان زودرس دیابتیک رتینوپاتی در فاز غیر پرولیفراتیو و معایب احتمالی ان بحث کرده و به اهمیت غربالگری  و معاینات مرتب شبکیه در بیماران مبتلا به دیابت تاکید کرده ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا