آیا رفتارهای اجتماعی از نوزادی در انسان شکل می گیرند؟

به گزارش سیناپرس، محققان ژاپنی دریافتند که نوزادان هشت ماهه قادر به تشخیص خوب و بد بوده و حتی واکنش های تنبیهی در مقابل رفتار ضد اجتماعی که در شخص ثالث می بینند، نشان دهند. 

محققان این تیم مطالعاتی بر این باور هستند که انگیزه برای مجازات دیگران برای اعمال ناشایست یک واکنش طبیعی انسانی است و بر خلاف تصورات پیشین، انسان این موضوع را در طول زمان یاد نگرفته و می توان آن را غریزی و فطری دانست.
نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می ‌کنند: تنبیه رفتار ضداجتماعی چیزی است که دانشمندان فقط انجام آن را دیده‌اند و همچنین این واکنش یک عمل جهانی در بین فرهنگ ‌های مختلف است. با این حال، محققان هنوز به طور کامل درک نکرده اند که چگونه افراد چارچوب رفتار اخلاقی خود را توسعه می دهند.

به گزارش سیناپرس، یاسوهیرو کاناکوگی، سرپرست این تیم مطالعاتی از دانشگاه اوزاکا در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: اخلاق، بخشی مهم اما مرموز است که ما را به انسان تبدیل می کند. ما می ‌خواستیم بدانیم که آیا تنبیه شخص ثالث برای رفتارهای ضداجتماعی در سنین بسیار پایین وجود دارد یا خیر، زیرا این موضوع به نشان دادن اینکه آیا اخلاق اکتسابی است یا فطری، کمک می‌کند.

نوزادان رفتار پرخاشگرانه را دوست ندارند برای مطالعه این موضوع، محققان ابتدا گروهی از نوزادان را با یک سیستم کامپیوتری که انیمیشن ها را روی صفحه بزرگی نمایش می داد، آشنا کردند. کودکان می توانستند با استفاده از سیستم ردیابی نگاه، تصاویر روی صفحه را کنترل کنند. در این سیستم اگر نوزادان به اندازه کافی به یک شی نگاه می کردند، آن شی از بین می رفت.

محققان سپس ویدئویی را به نوزادان نشان داد که در آن یک شکل هندسی به شکل دیگری آسیب می رساند. محققان مشاهده کردند که آیا کودکان می‌خواهند شکل هندسی ضد اجتماعی را با خیره شدن طولانی‌تر به آن تنبیه کنند یا واکنشی به این موضوع نشان نمی دهند؟

کاناکوگی گزارش می دهد: نتایج این مطالعه شگفت آور بود، ما متوجه شدیم که نوزادانی که هنوز قادر به حرف زدن نیستند، تنبیه تصاویر ضداجتماعی را با افزایش نگاه خود به سمت متجاوز انتخاب می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، این محقق می افزاید: مشاهده این رفتار در نوزادان نشان می دهد که انسان ها ممکن است در طول سیر تکامل تمایلات رفتاری به اخلاقیات داشته باشند. به طور خاص، مجازات رفتار ضداجتماعی ممکن است به عنوان یک عنصر مهم از همکاری انسانی تکامل یافته باشد.

نویسندگان مطالعه معتقدند: یافته های آنها می تواند نقطه عطفی در تحقیقات شناختی نوزادان باشد. از آنجایی که بیشتر کار با کودکان خردسال تا این مرحله شامل مشاهدات اشخاص ثالث است، مطالعه جدید بینش جدیدی در مورد تصمیم گیری نوزادان ارائه می دهد.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Human Behaviour منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا