رادیوتراپی برای همه بیماران مبتلا به سرطان پستان ضروری نیست

به گزارش سیناپرس، محققان می گویند، زنان 55 ساله یا مسن‌ تر مبتلا به مرحله نخست سرطان پستان که یک الگوی نشانگر زیستی خاص را نشان می ‌دهند که نماینده زیرگروه لومینال A است، می‌توانند به طور موثر فقط با جراحی و درمان غدد درون ریز درمان شوند.

تیم تحقیقاتی، 501 بیمار مبتلا به سرطان سینه لومینال A را به مدت پنج سال پس از جراحی ردیابی کردند و دریافتند که خطر عود سرطان پستان بدون رادیوتراپی در آن ها، تنها 2.3 درصد است.

آن ها اشاره کرده اند که در حال حاضر، بیماران مبتلا به سرطان پستان در مراحل نخست، معمولاً دوره های رادیوتراپی سه تا پنج هفته ای را برای کاهش خطر عود سرطان خود می گذرانند. به گزارش سیناپرس، یافته های جدید برای گروه خاصی از بیماران که می ‌توانند از پرتودرمانی و عوارض جانبی مرتبط با آن اجتناب کنند، مورد توجه هستند.

رادیوتراپی عوارض جانبی قابل توجهی دارد، از جمله خستگی و سوزش پوست که می تواند تا چند هفته پس از اتمام دوره ادامه داشته باشد. عوارض جانبی دیرهنگام آن نیز مواردی مانند کوچک شدن و انحراف سینه هستند و در برخی موارد نیز عوارض جدی تری مانند بیماری های قلبی یا سرطان مجدد دیده می شوند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: اگر بتوانیم از رادیوتراپی اجتناب کنیم، خیلی بهتر است. همه سرطان ها به سطح یکسانی از درمان اغلب تهاجمی نیاز ندارند.به گزارش سیناپرس، یک گروه بسیار کم خطر از سرطان پستان وجود دارد که نشانگر زیستی مجرای A را نشان می دهند و اصلا تهاجمی نیستند.

به گفته آن ها، خطر کلی عود سرطان به دنبال جراحی های حفظ پستان، در سال های اخیر به لطف غربالگری منظم ماموگرافی، بهبود تکنیک های جراحی و درمان های سیستمیک به مقدار زیادی کاهش یافته است.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی فوق در نشست سالانه American Society of Clinical Oncology  در شیکاگو ارائه شده اند.