افزایش شانس باروری با مصرف شوید

امروزه، رشد جمعيت و درمان ناباروري، به ويژه در كشور هاي درحال توسعه از اهميت بالايي برخوردار است.گرچه داروهاي شیمیایی متنوعی برای حل این مشکل ساخته شده است , اما مصرف طولاني مدت اين داروها با عوارض جانبي متعددی همراه  می باشد .به همین دلیل در سالهاي اخير، كشف دارو هاي جديد با حداقل عوارض جانبي ، به شدت مورد توجه قرار گرفته است .
 
طب مكمل كه طب جايگزين يا غيررسمي نيز خوانده مي شود،يكي از روش هايي است كه در درمان بيماري ها مورد استفاده قرار مي گيرد.

همچنين وجود دلائلي از جمله بودن تركيبات مؤثره متعدد، اثرات جانبي كمتر و توصيه سازمان بهداشت جهاني به استفاده از گياهان دارويي، موجب گرديده تا بازنگري مجدد به استفاده از اينگياهان صورت پذيرد . گياهان مختلفي در طب سنتي وجود دارند كه بر تنظيم باروري و حتي تعيين جنسيت نوزاد تأثيرگذارند .يكي از اين گياهان كه در سبزيجات و مصارف غذايي نيز از آن استفاده مي شود شويد می باشد. به همین جهت محققان کشورمان به بررسی تأثير عصاره تخم گياه شويد برسطح هورمون هاي دخيل در باروري (استروژن و پروژسترون )در موش هاي صحرايي ماده پرداخته اند.

 
لازم به ذکر است که این پژوهش بر روي 36  موش صحرايي ماده با وزن152 252 گرم در قالب 4 گروه , در هرگروه9 موش انجام شد. گروه اول و دوم عصارههيدروالكلي را به ترتيب با دوز 50 و 100 ميلي گرم در كيلوگرم و گروه سوم (گروه شم) يک ميلي ليتر آب مقطر حلال را به صورت گاواژ و به مدت 14 روز دريافت كردند. گروه چهارم(كنترل) هيچ دارويي دريافت نكردند. در پايان، طي يک بيهوشي عميق با اتر و خونگيري از قلب حيوان، سطح سرمي هورمون هاي استروژن و پروژسترون سنجيده شد. نتايج با استفاده از آزمون آماري واريانس يک طرفه مقايسه گرديد.

نتایج نشان می داد ميزان غلظت سرمي هورمون پروژسترون در گروه هاي دريافت كننده عصاره  به طور معني داري افزايش یافت .بنا به گفته محققین ,عصاره هيدروالكلي تخم گياه شويد مي تواند موجب افزايش چشمگير سطح هورمون پروژسترون خون شود كه این امر به ويژه براي كمک به فرآيند باروري مؤثر است،همچنين از آنجايي كه در يائسگي سطح هورمون جنسي زنانهپروژسترون كاهش مي يابد، تجويز اين گياه مي تواند جبران كننده اين هورمون باشد.جزئیات بیشتر این تحقیق در مجله دانشگاه علوم پزشکی قم , دوره نهم، شماره پنجم، مرداد 94 ,صفحه 42 الی 44 منتشر شده است.

 
محققین :رضا حیدری فر , حمید فراهانی , مریم میری زاده , علی یوسفی , مجتبی دولتشاهی , مصطفی کاظمیان منصورآباد , عرفان محبی , حمید حیدری , فهیمه خوش نژاد , منیره یزدان دوست
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا