ابر کرم‌ هایی برای جویدن و نابودی زباله‌های پلاستیکی

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشکده شیمی و علوم زیستی مولکولی UQ کشف کرده اند که یک اصطلاحا ابر کرم با نام علمی «زوفوباس موریو» می تواند به لطف آنزیم های باکتریایی موجود در روده خود، مولکول های پلی استایرن که از سازندگان اصلی پلاستیک ها به حساب می آیند را خورده و هضم کرده و تا حدی از آن ها انرژی جذب کند.

این محققان در آزمایش های خود، به ابرکرم‌های زوفوباس، رژیم‌های غذایی متفاوتی را طی یک دوره سه هفته‌ای دادند که در برخی از آن ها فوم پلی استایرن بود.

آن ها می گویند: ما دریافتیم ابر کرم‌هایی که از رژیم غذایی فقط پلی استایرن تغذیه می‌شدند، نه تنها زنده ماندند، بلکه حتی افزایش وزن ناچیزی نیز داشتند. این اتفاق نشان می‌دهد که کرم‌ها حتی می‌توانند مقداری انرژی را نیز از پلی استایرن به دست آورند و این کار به احتمال زیاد از طریق میکروب‌های موجود در روده آن ها انجام می شود.

به گزارش سیناپس، در این پژوهش، محققان از تکنیکی به نام متاژنومیکس برای یافتن چندین آنزیم رمزگذاری شده با توانایی تجزیه پلی استایرن استفاده کردند.هدف بلندمدت این تحقیق، مهندسی آنزیم هایی برای تجزیه زباله های پلاستیکی در کارخانه های بازیافت از طریق خرد کردن مکانیکی و به دنبال آن تجزیه زیستی آن ها بوده است.

مجریان این تحقیق می گویند: ابر کرم‌ها مانند گیاهان کوچک بازیافت کننده هستند. آن ها پلی استایرن را با دهان خود خرد می‌کنند و سپس آن را به باکتری‌های روده ای خود می‌رسانند.

محصولات تجزیه این واکنش می تواند توسط میکروب های دیگر برای ایجاد ترکیبات با ارزش مانند پلاستیک های زیستی استفاده شود. از این رو امید است که این چرخه زیستی باعث تشویق بازیافت زباله های پلاستیکی و کاهش دفن زباله شود.به گزارش سیناپس،  طبق گفته های پژوهشگران فوق، هدف کنونی ما، رشد باکتری روده این کرم ها در آزمایشگاه و آزمایش بیشتر توانایی آن در تجزیه پلی استایرن است. پس از این مرحله ما می‌توانیم بررسی کنیم که چگونه قادر خواهیم بود این فرآیند را به سطح مورد نیاز برای یک کارخانه بازیافت ارتقا دهیم.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته های جالب توجه و ارزشمد در نشریه بین المللی Microbial Genomics منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه