آیا خار پاشنه قابل درمان است؟

علت ایجاد خارپاشنه چیست؟ آیا می توان با انجام ورزش و فعالیت بدنی این مشکل را برطرف کرد؟ در چه صورتی خارپاشنه را باید جراحی کرد؟

به گزارش سیناپرس، خار پاشنه در واقع التهاب غلاف پا است که اغلب همه آن را دارند. خارپاشنه می تواند به صورت افقی و عمودی باشد. اغلب خارپاشنه عمودی مشکل ساز است که باید با عمل جراحی برطرف شود. این بیماری معمولا در افرادی که وزن زیاد دارند یا کفش نامناسب استفاده می کنند یا طولانی مدت سرپا می ایستند، ایجاد می شود.

روش درمان خارپاشنه خیلی راحت است. اول باید این افراد ایستادن طولانی مدت را کم کنند. دوم، کفش مناسب و طبی استفاده کنند. سوم، افراد مبتلا باید از کفی های ژله ای استفاده کنند.

همچنین چند روش ساده و کم هزینه دیگر برای مداوای این بیماری وجود دارد. این افراد می توانند داخل ظرف نوشابه را پر آب کنند و در فریز بگذارند تا سفت شود، سپس زیرپای خودشان قرار دهند و آن را به حرکت در بیاورند. این کار را باید چند مرتبه در طول روز انجام دهند.

حرکت های کششی غلاف کف پا نیز برای درمان این بیماری موثر است. این افراد در حالی که ایستاده اند باید به دیوار تکیه دهند و آهسته به سمت عقب حرکت کنند تا غلاف پا کشیده شود. همچنین می توانند ملحفه ای را نیز به صورت باریک در بیاورند و کف پایشان را بکشند.

این بیماری مزمن است که مداوای آن شاید ماه ها و سال ها به طول بینجامد. احتمال عود این بیماری نیز وجود دارد. در موارد شدید پیشرفته یا مقاوم به درمان با تزریق کورتون به ناحیه یا حتی عمل جراحی این بیماری مداوا می شود.

*دکتر عباس دقاق زاده، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا