شما این تصویر را چگونه می بینید؟

به گزارش سینا پرس، کمتر از پانزده درصد مردم این تصویر را ثابت می بینند و دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست.  بر اساس تحقیقات جدید انجام شده در نروژ، این توهم جدید به طرز باورنکردنی در فریب دادن بیشتر مغزها و فریب دادن رفلکس های چشم ما مهارت دارد.

دکتر برونو لانگ، استاد گروه روانشناسی دانشگاه اسلو، سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق می گوید: چاله در حال گسترش، یک توهم بسیار پویا است: لکه دایره ای یا گرادیان سایه سیاهچاله مرکزی یک تصور مشخص از جریان نوری را برمی انگیزد، گویی ناظر در حال حرکت به سمت جلو به داخل یک سوراخ یا تونل است.

بررسی ها نشان می دهد تقریباً از هر ۱۰ نفر ۹ نفر رفلکس مردمک را تجربه می کنند و ممکن است بسیاری از افراد توهمات نوری را چیزی جز بازی کودکانه نادیده بگیرند، اما محققان توضیح می‌دهند که این موضوع بسیار مهم بوده و باید از نظر علمی روانی-جامعه‌ شناختی بررسی شود. در واقع دانشمندان توهمات نوری را مطالعه می ‌کنند تا سیستم ‌های بصری پیچیده‌ ای را که در حال بازی هستند، درک کنند، زیرا چشم و مغز هر دو جهان بصری را درک کرده و آن را پیش ‌بینی می ‌کنند.

مطالعات جدید توانایی های فریبنده حیرت انگیز توهم سوراخ در حال گسترش را مستند می کند. این تصویر در واقع آنقدر ذهن انسان را فریب می دهد که برای ۸۶ درصد افرادی که آن را می بینند، باعث ایجاد رفلکس اتساع در مردمک می شود! این واکنش، انعکاس نور بیشتری را امکان پذیر می کند، درست مانند اتفاقی که اگر فردی به یک منطقه تاریک نقل مکان کند.

به گزارش سیناپرس، پرفسور لانگ توضیح می ‌دهد که توهم سوراخ در حال انبساط باعث گشاد شدن مردمک می‌ شود، همانطور که اگر واقعاً تاریکی افزایش یابد، این اتفاق می ‌افتد.

پژوهشگران برای بررسی دقیق تر موضوع، طیف گسترده ‌ای از دیگر رنگ ‌های دیگر را در سیاهچاله به جز رنگ سیاه بررسی کردند: آبی، فیروزه‌ای، سبز، سرخابی، قرمز، زرد و سفید. این تیم تغییرات متعددی از توهم سوراخ در حال گسترش را روی یک صفحه نمایش برای ۵۰ نفر با دید طبیعی (هم مرد و هم زن) به نمایش گذاشتند. از هر شرکت ‌کننده خواسته شد که به‌طور ذهنی ارزیابی کند که چقدر این توهم را درک می‌ کنند. در همین حال، وقتی هر فرد به تصاویر نگاه می ‌کرد، محققان حرکات چشم و انقباضات و گشاد شدن ناخود آگاه مردمک ‌های وی را اندازه‌ گیری می ‌کردند. برای کنترل، به شرکت ‌کنندگان نسخه‌ های «درهم» این توهم (درخشندگی و رنگ‌ها یکسان، اما بدون رنگ) نشان داده شد.

چرا بعضی ها توهم را نمی بینند؟

مطالعات انجام شده نشان داد توهم نوری با سیاهچاله مشکی رنگ، بیشترین تاثیر را داشت. با این حال، ۱۴ درصد از شرکت کنندگان هیچ گسترشی را در این تصویر درک نکردند. در مقایسه، ۲۰ درصد اگر حفره موجود در تصویر، رنگی بود چیزی نمی دیدند.

به گزارش سیناپرس، تیم تحقیقاتی همچنین خاطرنشان کرد که سیاه ‌چاله‌ ها به طور خاص باعث افزایش انبساط انعکاسی قوی در مردمک می ‌شوند، در حالی که سوراخ‌ های رنگی در واقع اثر معکوس داشتند و مردمک‌ های شرکت ‌کنندگان منقبض می‌شد. هر چه فرد به درک خود از توهم قوی ‌تر امتیاز دهد، قطر مردمک چشم‌ هایش بیشتر تغییر می‌ کند. اما نکته مهم این است که این موضوع فقط در مورد سیاه چاله ها صادق است.

محققان هیچ نظری ندارند که چرا ۱۴ درصد افراد قادر به دیدن حرکت در این تصویر نیستند. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Human Neuroscience منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا