ساخت نخستین ساختمان کریپتو در جهان

امروزه نمی‌توان انکار کرد که در وسط یک "موج رمزارزی" هستیم. رمزارزها گسترش یافته‌اند و راه خود به بازی‌های رمزنگاری شده و همچنین هنر رمزنگاری شده(NFT) باز کرده‌اند و اکنون دیگر ساخت اصطلاحا یک «ساختمان رمزارزی» عجیب به نظر نمی‌رسد.

به تازگی در برخی رسانه‌ها به یک پروژه ساختمانی در آرژانتین موسوم به "Next Pampa ۲.۰" اشاره شده است که از آن به عنوان اولین ساختمان کریپتو در جهان نام برده می‌شود.

این ساختمان یک ساختمان ۲۴ طبقه هوشمند با مزرعه استخراج بیت‌کوین در زیرزمین آن است که هدف از تاسیس آن ایجاد درآمد برای عملیات ساخت این ساختمان است و به این ساختمان اجازه می‌دهد هزینه‌های تعمیر و نگهداری خود را پوشش دهد و همچنین در روزهای پس از احداث و تکمیل، در هزینه‌های ساکنان آن صرفه‌جویی کند.

این ساختمان همچنین قطعات مختلفی از آثار هنری را به شکل توکن غیرقابل معاوضه(NFT) به عنوان دکوراسیون در لابی خود به نمایش خواهد گذاشت و این آثار هنری به شکل NFT متعلق به اعضای هیئت مدیره ساختمان و صاحبان خانه‌های آن خواهد بود.

ساختمان رمزارزی آرژانتین در منطقه "بلگرانو" محله‌ای منحصر به فرد در پایتخت این کشور "بوینوس آیرس" ساخته خواهد شد. کارهای اولیه این ساختمان شروع شده است و ساخت و ساز آن رسما از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ شروع می‌شود.

گزارش شده است که این ساختمان بیش از ۱۰۰ واحد آپارتمان ۲، ۳، یا ۴ خوابه خواهد داشت که بسیاری از آنها تاکنون با قیمت‌های حدود ۲۵۰۰ دلار آمریکا برای هر متر مربع پیش‌فروش شده‌اند. با این حساب قیمت یک آپارتمان ۲ خوابه در این ساختمان حدود ۱۲۰ هزار دلار است.

اما با در نظر گرفتن اینکه سودآوری استخراج بیت‌کوین در هاله‌ای از ابهام است و ارزش ارزهای دیجیتال که بیت‌کوین نیز جزئی از آنهاست، در واقع همواره در نوسان است و در حال حاضر نیز این بازار در رکود قرار دارد، زندگی در یک «ساختمان رمزارزی» شاید به همان اندازه یا حتی بیشتر از یک ساختمان معمولی هزینه داشته باشد و آن طور که سازندگان آن قصد دارند، مفید و به‌صرفه نباشد.

مقابله با نوسانات قیمت بیت‌کوین

ساختمان "Next Pampa ۲.۰" توسط گروه سرمایه‌گذاری آرژانتینی "نیولینک کپیال"(Newlink Capital) ساخته می‌شود. این گروه در حال ساخت چیزی است که اولین "ساختمان رمزارزی جهان" نامیده می‌شود.

"دیمین لوپو" بنیانگذار "نیولینک کپیتال" و سازنده اصلی پروژه "Next Pampa ۲.۰" توضیح داد که این شرکت به خوبی از نوسانات ارزش بیت‌کوین آگاه است و برای مقابله با این موضوع، برنامه این شرکت این است که میانگین قیمت بیت‌کوین در ۱۲ ماه گذشته محاسبه شود و از آن قیمت متوسط ​​برای مقیاس گذاری ارزش مزرعه استخراج این ساختمان به گونه‌ای استفاده شود که از نظر تئوری اجازه می‌دهد تا عملیات استخراج، صد درصدِ هزینه‌های ساختمان را پوشش دهد.

اما در عمل، قیمت بیت‌کوین احتمالا تا مدت‌ها پس از راه اندازی مزرعه استخراج یا اصلاحا ماینینگ این ساختمان همچنان در نوسان است. به گفته "دیمین لوپو"، بهترین سناریو این است که قیمت بیت‌کوین افزایش یابد و ارزش مازاد تولید کند که در این صورت، سود مازاد می‌تواند بین ساکنان ساختمان توزیع شود.

"دیوید فاریاس" از مسئولان این پروژه می‌گوید: این ساختمان ممکن است در نهایت به ساکنان خود پرداختی داشته باشد. این راهی برای بازپرداخت به مشتریانمان است.

اما بدترین سناریو این است که قیمت بیت‌کوین به حدی سقوط کند که مزرعه ماینینگ Next Pampa ۲.۰ قادر به پوشش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خود نباشد و دوم اینکه استخراج رمزارز بیت‌کوین در آرژانتین ممنوع شود.

طبق گزارش‌های سال ۲۰۲۱، استخراج رمزارز بیت‌کوین در کشورهای چین، نپال، مراکش، عراق، بنگلادش، مصر، قطر و تونس ممنوع است. بانک مرکزی روسیه نیز در ژانویه ۲۰۲۲ چنین ممنوعیتی را پیشنهاد کرد و سوئد هم سال گذشته خواستار این ممنوعیت در اتحادیه اروپا شد. هر دو کشور نگرانی‌های مصرف انرژی داشتند که هنوز حل نشده است.

اما انرژی در آرژانتین نسبتاً ارزان است و تنها مؤسسات مالی از فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال منع می‌شوند. در مجموع، در حال حاضر هیچ قانونی در مورد استخراج رمزارز در این کشور وجود ندارد، اما به هر حال احتمال ممنوعیت آن را نمی‌توان رد کرد.

اولین ساختمان کریپتوی جهان در صورت سقوط قیمت بیت‌کوین یا ممنوعیت استخراج، نمی‌تواند هزینه‌های خود را طبق برنامه‌ریزی تامین کند، اما در این صورت باز هم یک راهکار در آستین خواهد داشت: انرژی پاک.

 

انرژی خورشیدی هزینه‌ها را به نصف کاهش می‌دهد

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰، انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان‌ترین منبع انرژی در سراسر جهان هستند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) انرژی خورشیدی به صورت ویژه به ارزان‌ترین منبع انرژی در تاریخ تبدیل شده است.

اگرچه برق در آرژانتین در حال حاضر ارزان است و برای آن یارانه زیادی پرداخت می‌شود که منجر به رونق شدید استخراج بیت‌کوین در این کشور شده است، اما این کشور نیز می‌تواند از نظر اقتصادی از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره‌مند شود.

"سباستین کیند" معاون وزیر انرژی‌های تجدیدپذیر آرژانتین در سال ۲۰۱۸ گفت: به ازای تولید هر ۱۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر، کشور سالانه ۳۰۰ میلیون دلار در سوخت مایع صرفه‌جویی می‌کند.

انرژی‌های تجدیدپذیر برای آرژانتینی‌ها ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی هستند. طبق آمار، هزینه برق خانگی در این کشور واقع در آمریکای جنوبی در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط ​​۷۶.۲۴ دلار در مگاوات ساعت است، در حالی که میانگین قیمت هر مگاوات ساعت انرژی خورشیدی از ۵۴ دلار تا ۶۰ دلار متغیر است.

به همین دلیل است که "دیمین لوپو" انتظار دارد هزینه‌های "Next Pampa ۲.۰" تا ۵۰ درصد کمتر باشد، چرا که انرژی این ساختمان از چراغ‌های LED در فضاهای مشاع گرفته تا سیستم‌های گرمایش برای گرم کردن آب ساکنان، در کل از صفحات خورشیدی تامین می‌شود.

مسائل تعمیر و نگهداری

هم تجهیزات تولید برق از انرژی خورشیدی و هم مزرعه استخراج بیت‌کوین هر از گاهی نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. صفحات خورشیدی ممکن است هر چند وقت یک‌ بار فقط نیاز به تمیز کردن یا یک بازرسی سالانه داشته باشند، اما تجهیزات استخراج بیت‌کوین می‌توانند بیش از حد کثیف شوند و همچنین با تغییر مداوم فناوری، منسوخ شوند و در واقع می‌توانند زباله‌های زیادی تولید کنند.

"دیمین لوپو" توضیح می‌دهد که این ساختمان باید با یک شرکت تخصصی برای مراقبت از تعمیر و نگهداری تجهیزات ماینینگ و ارتقاء آن در صورت لزوم همکاری کند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا